– Lainmuutoksen jälkeen vakuutusyhtiöillä on mahdollisuus siirtyä käytäntöön, jossa liikennevakuutus perustuu henkilökohtaiseen vahinkohistoriaan, Tavalliselle moottoripyöräilijälle tai autoilijalle, jolla on bonukset kunnossa uuden vakuutuksen tai tuoreemman vakuutuksen saaminen vanhan bonuksille henkilökohtaisen vahinkohistorian pohjalta voi merkitä suuriakin säästöjä, puheenjohtaja Marja Kuosmanen toteaa.
– Henkilökohtaiseen vahinkohistoriaan perustuva hinnoittelu tarkoittaa sitä, että bonukset voivat uusissa vakuutuksissa myös liikennevakuutuksen eikä pelkästään kaskon osalta olla samat kuin henkilön muissa liikennevakuutuksissa. Lopputulos voi parhaimmillaan olla täysin henkilön, ei ajoneuvon mukaan hinnoiteltu vakuutuskokonaisuus, SMOTO:n liikenneturvallisuuspäällikkö Jari Kielinen selventää.
– Odotamme luonnollisesti, että joku suomalaisista vakuutusyhtiöistä avaisi tämän pelin, se olisi varmasti kilpailuvaltti sille, Kuosmanen pohtii. – Se voisi olla myös piristysruiske suomalaiselle moottoripyöräalalle, joka kärsii kalliista pyörien, mutta myös vakuutusten hinnoista. Tämän malli voisi alentaa kynnystä hankkia talouteen se ensimmäinen moottoripyörä, koska vakuutuksen hinta olisi kohtuullinen.
– Toinen merkittävä asia, minkä saimme tässä lain uudistuksessa läpi, on tarkennus siitä, että liikennevakuutuksen korvaavuus radalla ajettavissa koulutustapahtumissa kuten vapaaehtoisissa ajokoulutuksissa ja ennakoivan ajon koulutuksessa säilyy, Kielinen ja Kuosmanen kommentoivat. – Sen sijaan kilpailuvakuutus tarvitaan erikseen.
SMOTO Ry on valtakunnallinen moottoripyöräilijöiden edunvalvontajärjestö, joka ajaa moottoripyöräilijöiden asiaa. Se antaa lausuntoja ja tekee yhteistyötä liikenteen toimijoiden ja viranomaisten sekä valtionhallinnon kanssa.