Mahindralla on selvä syykin brittiliäisen tuotemerkin havitteluun. Se osti vuonna 2010 intialaisen Kineticin, jotta pääsisi osalliseksi maan massiivisten moottoripyörämarkkinoiden imusta. Sillä ei kuitenkaan ole ollut samanlaista haluamansa tasoista menestystä moottoripyörämyynnissä kuin autojen osalta.
Viime vuonna Mahindra osti Peugeot Motorcyclesista eli käytännössä ranskalaisen autonvalmistajan skootteripuolesta 51 % eli halllintaan riittävän osuuden, ja nyt se havittelee jompaa kumpaa brittibrändiä itselleen.
BSA:sta ja Nortonista puhuttaessa viime mainittu tuntuisi mielenkiintoisemmalta vaihtoehdolta, sillä se valmistaa kiitos Stuart Gartnerin tälläkin hetkellä moottoripyöriä, ja vaikka myyntimäärät ovatkin pieniä, Nortonin brändi on nostettu moottoripyöräilijöiden tietoisuuteen ympäri maailman.
BSA on edelleen olemassa insinööritoimisto BSA-Regalina, ja sen nimissä myydään sähköistä maastopyörää, mutta sen brändin tuominen parrasvaloihin vaatisi paljon isompia ponnistuksia.
Kohteena Royal Enfield
Ostamalla brittimerkin Mahindra laskee saavansa jalansijaa kilpailussa Royal Enfieldin kanssa Intian markkinoilla ja samalla se saisi tunnettuutta kehittyneillä markkinoilla ympäri maailman, missä Nortonin ja BSA:n brändit tunnetaan hyvin.
Mahindralle olisi helppoa ostaa Norton, joka voisi keskittyä valmistamaan olemassaolevia malleja samalla kun Mahindra kykenisi investoimaan uusien mallien kehittämisen nopeuttamiseen. Intialaisjätiltä sekä Peugeotilta saatava teknologinen ja valmistuksen osaaminen avaisivat merkille ovat nopeaan tuotannon kasvuun ja pienempiin tuotantokustannuksiin.
BSA:n ostaminen johtaisi lähtöön nollatilanteesta, jolloin energiaa -ja suuria summia rahaa - kuluisi uusien valmistettavien pyörämallien kehittämiseen BSA:n nimen alle. Se epäilemättä olisi aivan mahdollista Mahindran ja Peugeotin osaamiset yhdistämällä, mutta uusilta malleilta puuttuisi BSA:n perimä - niillä ei olisi suoraa kytkentää vanhoihin legendaarisiin malleihin.
Visordown kertoo, että molemmat ehdokkaat ovat jo käyneet neuvotteluja Mahindran kanssa aiheesta, ja että kaupan synty on jo niinkin lähellä kuin kolmen - kuuden kuukauden päässä.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Ikoninen brittimp-valmistaja sai rahaa tuotannon kehittämiseen