Uusi kilpapyörä toimii Victory Motorcyclesin tulevien voimanlähteiden koealustana. Victory RR on kehitetty vuoden mittaan käyttämällä hyväksi viime vuoden TT Zerosta saatua dataa.
Victory Racing osallistuu uudella RR:llä kahteen maailman vaativimpaan kisaan, Pikes Peakiin USA:ssa ja Mansaaren ajoihiin Brittein saarilla.
– Yksi tapa puskea itseämme jatkuvasti suorituskyvyssä eteenpäin on toimia Victory Racingin kautta. Mansaaren ajot ovat eräs maailman haastavimmista moottoripyöräkilpailuista maailmassa, joten pakkohan meidän on olla siellä, Victory Motorcyclesin markkinointijohtaja Alex Hultgren toteaa.
Viime vuonna TT Zero kipusi podiumin kolmospallille Mansaaren ajoissa, kisasta saadun datan perusteella Victory on pystynyt kehittämään uuden akkuyksikön sekä parantamaan koko voimansiirtolinjaa. Tarjolla pitäisi siis olla lisää suorituskykyä itse kisaan.
– Akusto on rakennettu alusta lähtien täysin uusiksi, johon olemme saaneet apua tekniseltä yhteistyökumppaniltamme Brammolta ja se on edellyttänyt suurta muutosta rungossa ruiskuvaletusta alumiinirungosta teräskehtorunkoon. Suurin ero akussa on siinä, että siinä on enemmän energiaa ja kapasiteettia, ja sen energiatiheys on suurempi. Kuten tiedätee, litium-ioniteknologia paranee joka vuosi ja Victory RR:llä me näytämme tietä akkuihin, jotka sisältävät enemmän tehoa, pidemmän ajomatkan ja alhaisemmat kustannukset tulevissa ajoneuvoissa, Victory Racing -tiimin johtaja Brian Wismann kertoo.
Muutoksia on myös sähkömoottorissa. Se on kehitetty yhteistyössä Parker Hannifin kanssa, ja sitä kutsutaan Parker GVM:ksi. Se on huippua maailmanluokassa, sillä se tuottaa yli 170 hevosvoimaa paketista, joka on läpimitaltaan vain noin 20 senttiä ja 15 senttimetriä pitkä.
Moottorin vääntöä on myös pystytty optimoimaan viimevuotiseen verrattuna, ja kun siihen lisätään tehokkaampi akku, kuljettajan pallille istuvalla William Dunlopilla pitäisi olla hyvät eväät menestykseen.
William Dunlopin veli Michael on kerran voittanut Mansaarten ajot, ja veljekset ovat legendaarisen Joey Dunlopin veljenpoikia. William ajaa tänä vuonna Yamahan YZF-R1:llä ja YZF-R6:llä Superbike- ja Supersport-kisoja ja Kawasakin ZX-10R:llä Superstockia sekä osallistuu jonkin verran myös Britannian mestaruudesta ajettaviin kisoihin.
Mansaaren TT Zero -luokan ensimmäiset harjoitukset pidetään perjantaina 3. kesäkuuta kello 20:40 ja itse kisa keskiviikkona 8.6. kello 16.20.
Victory RR:n tekniset tiedot
- Paino 240 kg
- Eturengas Metzeler 120/70 R17
- Takarengas Metzeler 200/60 R17
- Runko Teräsputkirunko ja komposiitti monokokki
- Max teho (kW/HP) 130 / 174
- Max vääntö (Nm) 240
- Akku Brammo Power Lithium-Ion
- Akkujännite (Vdc) 370 tai enemmän