Brandt tuo maahan koko Zeron mallivalikoimaa: S, SR, DS, DSR, FX ja FXS. Zerot ovat saaneet tunnustusta hyvästä ajettavuudesta ja muista ominaisuuksista. Ne ovat periaatteessa ikäänkuin "perinteisiä moottoripyörä kehittyneimmällä mahdollisella tekniikalla", todetaan BikeWorldin tiedotteessa.
Zeroja saa mallista riippuen kahdella eri akkupaketilla. Isompi paketti luonnollisesti antaa pidemmän toimintasäteen. Esimerkiksi Zero S:ssä on oletusarvoisesti 9,8 kW:n akkupaketti, mutta sen saa myös isommalla 13 kW:n paketilla. Yhdistetty toimintasäde (kaupunki/maantie) kasvaa silloin 130 kilometrin ajomatkasta 174 kilometriin. Hinnat ovat vastaavasti 14 683 € ja 18 654 € veroineen.
Siinä missä S:n ja DS:n eri versiot ovat selvästi katupyöriä, FX ja FXS ovat paremminkin enduroversioita. Myös niiden akkujen teho on pienempi, mikä tarkoittaa vähemmän ajossa liikuteltavaa massaa. Niitä saa 3,3 ja 6,5 kilowatin akustoilla varustettuina.
Pyörien tehot vaihtelevat malliversion mukaan S:n maksimiteho on 54 hv / 40 kW 4300 rpm ja huippunopeutta luvataan 153 km/h. SR:ssä puolestaan teho on asetettu 67 hv / 50 kW. Lukemat ovat samat DS:ssä ja DSR:ssä.
Enduroversioissa teho on riippuvainen akun koosta. Pienemmällä akulla pyörien teho on 27 hv / 20 kW ja isommalla 44 / 33. FX:n hinnat alkavat 11 911 eurosta.
Akkujen ikä riittävä
Hupaisaa tavallaan on, että kaupunkiajossa sähköpyörä kuluttaa vähemmän kuin maantiellä. Kyse on tietysti ilmanvastuksen merkityksestä.
Esimerkiksi Zero SR:llä isommalla akulla varustettuna luvat kaupunkiajossa ajomatkaksi 259 km parhaimmillaan ja taas maantieajossa samalla akustolla 130 km.
Akkujen käyttöikä vaikuttaa riittävältä. Zero ilmoittaa katupyöriensä akkujen kestävyydeksi 399 000 - 583 000 km pyörämallista ja akkuversiosta riippuen. FX:llä ja FXS:llä vastaavat luvut liikkuvat välillä 148 000 -327 000 km.
Nollapäästöt ja alhaiset käyttökustannukset
Täyssähköajoneuvojen etuina ovat mm. nollapäästöt, alhaiset käyttökustannukset, hiljaisuus ja todella vahva vääntö alusta loppuun saakka. Zeron voit ladata tavallisesta sähköpistokkeesta ja täyden ”tankillisen” lataushinta on noin 1 euro. Latausaika on mallista ja tavasta riippuen 1-10 tuntia.
Sähkömoottoripyörän huoltotarve on vähäisempi kuin tavallisen, koska huoltokohteita on vähemmän. Perinteisen polttomoottorin tilalla on huoltovapaa sähkömoottori.
Lopullista totuutta on tietysti vaikea tietää, mutta yleensä akkujen ikä ilmoitetaan siten, että ne ovat vielä 80 % käyttökunnossa uusiin verrattuna.
Äänettömyyttä ja kiihtyvyyttä
"Sähkömoottori ei tuota käytännössä mitään ääntä. Ainoa ääni mikä ajaessa syntyy, tulee itse pyörästä. Tämä tuo aivan uudenlaisen elämyksen ajamiseen. Ja se mikä kiinnostaa nykyisiä motoristeja, on moottorin tuoma vääntö. Zero SR 13 –mallissa on vääntöä 144 Nm, mikä vastaa noin 1000 kuutioista moottoripyörää. Mutta tämä vääntö on käytettävissä heti, kun kahvaa kääntää. Tästä syystä Zeron kiihtyvyys on aivan omaa luokkaansa," maahantuoja uskoo.
Otto Brandt-konserniin kuuluva Bike & Boat World on moottoripyörien, mönkijöiden ja veneiden vähittäismyyntiketju, jolla on toimipisteet Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Vantaalla.