Erilaisia tyylisuuntia edustavan Yamaha Yard Built -malliston uusin luomus on Istanbulissa vaikuttavan turkkilaisen veljesparin Can ja Mert Uzerin, eli Bunker Custom Motorcyclesin käsialaa. Can ja Mert Uzer eivät ole tyypillisiä moottoripyörien rakentelijoita. Can on huipputason rullalautailija ja Vans Turkey Skateboarding Teamin, eli Vansin sikäläisen edustusjoukkueen jäsen. Mert puolestaan on vaihtanut kokopäivätoimisen digitaalisen mainonnan suunnittelijan työt moottoripyörien rakenteluun.
Kaksikko herätti Yamaha Motor Europen kiinnostuksen vuosimallin 1982 Yamaha SR500:stä rakentamallaan persoonallisella luomuksella. Perinteisen tyylikästä ja osaavaa käsityötä hohkannut Yamaha-custompyörä oli ennen muuta tehty ajettavaksi, ei vain näytettäväksi. Yard Built -yhteistyön myötä veljesparilla on ollut kädet täynnä töitä rakentaessaan Bunker Custom -tyylisen näkemyksen Yamaha XSR700 -katupyörästä. Tuloksena on omaperäisen rouhea, Tracker-tyylinen moottoripyörä. Se on yhtälailla omiaan merenrannan hiekkadyyneillä kuin soraisella vuoristotiellä ja vastaavissa karuissa oloissa.
– Can ja Mert ovat tehneet todella vakuuttavaa jälkeä, kommentoi Yamaha Motor Europen markkinointikoordinaattori Cristian Barelli. –Se, mikä minusta on olennaisen tärkeää on, että he ovat säilyttäneet XSR700:n ketterän ja vääntövahvan perusolemuksen. Sen ympärille he ovat luoneet oman näkemyksensä, joka tuo täysin uusia piirteitä XSR700:n olemukseen.
– Päädyimme Tracker-tyyliin, koska halusimme erityisesti korostaa ajamisen vapautta, toteavat Can ja Mert Uzer. – Kaksisylinterisen XSR700:n moottorin luonne ja käytös sekä pyörän olemus ovat oiva lähtökohta, kun haluaa luoda jotain olemukseltaan keveää, ketterää ja tehokasta.
Bunker Customs aloitti Yamaha Sport Heritage -mallistoon kuuluvan XSR700:n muokkaamisen korottamalla istuinkorkeutta ja raivaamalla kuljettajalle enemmän liikkumatilaa etenkin eteenpäin. Lisäksi he halusivat enemmän maavaraa. Niinpä pakoputkisto muokattiin uuteen uskoon ja eteen vaihdettiin paremmin maastoajoon sopiva, isompi, 19-tuumainen etupyörä.
Tunnusomainen Bunker-ilme saatiin aikaan vaihtamalla muoviset polttoainetankin päälliset, sivukopat, jäähdyttimen kehykset, satulan pohjalevy, sekä etu- ja takalokasuojat 2 mm:n alumiinipellistä käsityönä muotoiltuihin osiin. Lisäksi muotoja korostaa alumiinista CNC-koneistettu, hiekkapuhallettu ja kiillotettu bensatankin päällisten kiinnityskisko. Ajoasennon muutosten - 6 cm korkeampi satulakorkeus jne. - myötä ohjaustangoksi vaihdettiin korkeampi Renthal-ohjaustanko. Satulakorkeutta lisättiin nostopaloilla, jotka voidaan kiinnittää XSR700:n runkoon ilman muita muutoksia. Satulan tyylikäs, mokkanahkainen päällinen sopii paikalleen ilman istuimen lukituksen muutoksia.
Jotta jousitus vastaa paremmin osin karunkin ajoympäristön vaatimuksia, on alkuperäinen etuhaarukka korvattu MT-09 Tracerin USD-teleskooppihaarukalla. Samoin, alkuperäisten osien sijaan, edessä ja takana on offroadmaiset, 19 ja 17 tuuman Super Ténére -pinnavanteet ja Goldentyre GT201 -renkaat.
Ajovalon ja etulokasuojan 8 mm:n teräsputkesta tehtyyn, yhtenäiseen kiinnitystelineeseen on istutettu 5,5 tuuman halogeeniajovalo.
Uudenmallisen pakoputkiston ja äänenvaimentimen ansiosta maavaraa on täydet 20 cm alkuperäisen 14 cm:n sijaan. Ruostumattomasta teräsputkesta käsityönä tehdyn pakoputkiston 2:1-liittymäkohdassa on katalysaattorilla varustettu Akrapovič-äänenvaimennin.
Viimeistelyyn Bunker Customs on käyttänyt myös runsaasti alkuperäisiä Yamaha-tarvikeosia. Näitä ovat muun muassa valualumiinista tehdyt kytkin- ja jarrukahvat, jalkatapit ja sivutuen korotuspala. Kokonaisuuden pelkistetyn tyylikkään graafisen värimaailman juuret juontavat 1980-luvulle.