Teksasilaisen Terracraftin SuperTriken takana on keksijä James "Wes" Abbott, ja vaikka kallistuvakolmipyöräiset ajoneuvot näyttävät yleistyvän, Terracraftille ei ole suoraa kilpailijaa olemassa. Ohjaus hoidetaan nimittäin ohjaustangolla, vai pitäisikö oikeastaan sanoa clip-oneilla, mutta kallistuskulmasta huolehtii tietokonejärjestelmä. Se pitää ohjaamon täysin suorassa tilanteissa, jotka heittäisivät normaalin auton ympäri, ja kallistaa triken kaarteisiin aggressiivisesti niitten reunoja nuollen. Nyt kun järjestelmää on testattu ja hyväksi koettu, Terracraft on valmis ottamaan laitteen tilauksia vastaan.

Terracraft SuperTrike on luokiteltu moottoripyöräksi, ja siinä on yksi takapyörä. Siinä voidaan käyttää erilaisia moottoreita asiakkaan tarpeen mukaan. Se, että eteen on sijoitettu kaksi pyörää, tuo lisää stabiliteettia kaarteissa tiukkojen kallistusten aikana. Eroa on ehkä eniten muihin vastaaviin tuotteisiin verrattuna siinä, että ohjaamisen ja kallistamisen hoitaa kaksi aivan erillistä järjestelmää.

Terracraft Supertrike.

Terracraft Supertrike.

Clip-on ja ILCS

Ohjaukseen käytetään hyvin kapeaa clip-ontankoa, jossa on normaalit moottoripyörätyyliset kytkin- ja jarrukahvat.

Kallistuksen ohjaamiseen käytetty järjestelmä on monimutkaisempi. Tavallisissa olosuhteissa siitä huolehtii automaattinen Interactive Lean Control System (ILCS) eli interaktiivinen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka huolehtii töistään hakemalla dataa kiihtyvyysantureista, gyroskoopeilta, pyörien nopeussensoreilta ja muilta tunnistimilta laskien ja korjaten oikean kallistustukulman noin 1000 kertaan jokaikisen sekunnin aikana.

Terracraft kallistuu kaarteeseen aivan ilman kyytiläisen tai kuljettajan puuttumista. Moottoripyöräilijät ymmärtävät, miltä tämä tuntuu. Sen sijaan että painosi valuu kaarteen ulkopuolelle kuten autossa, pysyt normaalisti istuimellasi. Tämä auttaa mm. matkapahoinvoinnista kärsiviä.

Terracraft Supertrike.

Terracraft Supertrike.

Kun käännyt kaarteeseen, laitteen painoa alkaa siirtyä sivusuuntaan. ILCS ohjaa laitteen täysin oikeaan kulmaan. Siellä missä epätasainen pinta pompottaisi autoja ja muita trikejä, Terracraft pysyy täysin oikeassa asennossa. Laite on stabiili ja kyyti siinä on pehmeää koko ajan.

Triken maksimikallistuskulma on tällä hetkellä maltilliset 30 astetta, mutta sitä ollaan kehittämässä 45 asteeseen. Kaupungissa riittää yleisesti 20° kallistuskulma.

Laitteen akseliväli on noin 1800 mm ja sen painopiste on todella alhaalla, joten laitteella voisi vetää melkoista vauhtia ilman kallistelujakin. Laitteessa on myös mahdollista käyttää manuaalista kallistuskulman säätöä, jolloin ILCS:n voi ohittaa kokonaan.

Terracraft Supertriken ohjaamo.

Terracraft Supertriken ohjaamo.

Rahoitus?

Kuten aina hyvienkin tuotteiden tuominen markkinoille maksaa. Terracraftin tavoitteena on valmistaa kustomoituja laitteita ihmisille pienessä määrin. Yrityksen väki teki päätöksen kasvaa hallitusti orgaanisesti ydinryhmän voimin. He puhuvat Terratribestä, Terra-heimosta, joka on innokas puskemaan yli rajojen.

Seuraavan 12 kuukauden aikana Terracraft aikoo valmistaa noin 12 laitetta. Hinnat alkavat noin 60 000 Yhdysvaltain dollarista. Nykyprotossa on 1500-kuutioinen Gold Wingin moottori, mutta asiakas voi valita moottorin ja myös muut laitteen komponentit.

Terracraft Supertrike, stonga ja kahvat.

Terracraft Supertrike, stonga ja kahvat.

Terracraft sopii sekä työmatka-ajoon että muuhun ajamiseen, ja sekä kuljettaja että matkustaja ovat varsin turvassa kaatumisen ja ympäripyörimisen kestävän rungon sisällä. Asiasta kertoi ensin Gizmag.

Terracraftin kotivisuille pääset puolestaan tästä. Yrityksen tiimillä on erikoisosaamista mm. lentokonesuunnittelusta ja aerodynamiikasta, ja sen pitäisi vaikuttaa rungon ominaisuuksiin ja laitteen käsiteltävyyteen.

Terracraft Supertrike ja kallistuva etupää.

Terracraft Supertrike ja kallistuva etupää.