Poliisi aloitti valvonnan torstaina 21.4. klo 6 ja se päättyi perjantaina 22.4. aamulla samaan aikaan. Valvontaa toteutettiin samaan aikaan yli 20 Euroopan maassa ja sitä koordinoi Euroopan liikennepoliisiverkosto (TISPOL). Suomessa siihen osallistuivat kaikki poliisilaitokset. Nopeusvalvontamaraton on Saksan poliisin kehittämä konsepti ja se oli käytössä toista kertaa näin monessa TISPOL jäsenmaassa.
Ylinopeutta ajaneiden määrän lisäys johtuu Poliisihallituksen poliisitarkastajan Kari Onnisen mukaan lähinnä automaattivalvonnalla todetuista ylinopeuksista, koska valvontakameroita oli nyt käytössä enemmän kuin viime vuonna (tänä vuonna 70, viime vuonna 62).
– Noin 4 800 kiinnijäänyttä kuljettajaa osoittaa, että nopeusvalvonnalle on edelleenkin olemassa selkeä tarve. Poikkeuksellisen laaja ja runsas tiedottaminenkaan ei hillinnyt kaikkien kaasujalkaa, Onninen sanoo.
Tilanteessa on kuitenkin Onnisen mukaan tapahtunut myönteistä kehitystä, koska valvonnan tuntimäärään suhteutettuna ylinopeutta ajaneiden määrä on laskenut.
Valvonta toteutettiin poliisimiesten suorittamalla sekä automaattivalvonnalla ja sitä kohdennettiin kaikkein riskialteimmalle tiestölle.