Messukeskuksen pysäköintialue tarjoaa kokoontumispaikan motoristeille, jotka haluavat tulla katsomaan uusia moottoripyöriä ja erityisesti ajamaan niitä. Moottoripyörien lisäksi koeajettavissa on kevytmoottoripyöriä. Koeajossa on 91 mallia 17 moottoripyörämerkiltä. Ajamaan pääsevät kaikki, joilla on koeajoon oikeuttava ajokortti. Koeajoaikoja ei voi varata etukäteen, mutta pyöriä on niin paljon, että päivän aikana pääsee ajamaan useita moottoripyöriä. Päivän aikana koeajoja voi olla jopa kaksituhatta.

PowerFactory ja Storm esittelevät tapahtumassa osastoillaan moottoripyöräilyvarusteita. PowerFactory esittelee muun muassa uuden Timeless-mallistonsa. Tapahtumassa ovat mukana myös Allright, Superbikers ja XLmoto.

Messukeskus 2016.

Messukeskus 2016.

 

DJ Alex Way soittaa musiikkia ja viihdyttää koeajajia spiikeillään. Koeajoissa ei nälkä yllätä, sillä XLmoto tarjoaa koeajajille veloituksetta lohikeittoa. Syötävää voi ostaa Messukeskuksen avoinna olevasta ravintolasta, jossa on myynnissä lähestyvän vapun vuoksi Fazerin munkkeja ja simaa kotiinkin vietäväksi.

Tapahtuman takana on Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaosto, joka tahtoo aktiivisesti lisätä moottoripyöräilyä ja moottoripyörien myyntiä. Koeajotapahtumaan osallistuvat kaikki moottoripyörämerkit, myös jaostoon kuulumattomat. Moottoripyöräjaoston uusi puheenjohtaja Esa Ruohonen BMW:ltä toivoo kaunista ilmaa koeajopäiväksi, sillä koko tapahtuma järjestetään Messukeskuksen pysäköintialueella ulkotiloissa.

Messukeskus 2016.

Messukeskus 2016.

Moottoripyöräily on intohimolaji

– Moottoripyöräily on intohimolaji. Uskomme vahvasti, että uusi tapahtuma saa motoristit liikkeelle. Koeajopäivä mahdollistaa erilaisten moottoripyörien vertailun, ja tapahtumalla on myös vahva sosiaalinen merkitys. Sinne on helppo tulla kavereiden kanssa ajelemaan ja viihtymään. Koeajettavien pyörien tarjonta on todella laaja, sillä koeajettavissa ovat oikeastaan kaikki uudet mallit, Ruohonen kertoo. 

– Moottoripyöräily on monipuolinen ja todella suosittu harrastus. Suomen moottoripyöräkannassa on yli 200 000 moottoripyörää, mikä on huikea määrä. Kannan keski-ikä tosin on noin kaksikymmentä vuotta. Tämä selittyy osittain antiikki- ja museopyörien suosiolla. Edellisen kymmenen vuoden aikana rekisteröityjen moottoripyörien osuus kokonaiskannasta on ollut noin 67 000 kappaletta. Odotukset tulevalle kaudelle ovat korkealla onnistuneiden MP 16 -messujen jälkeen. Messuilla kävi ennätysmäärä motoristeja. Tähän vaikutti varmasti uutuusmallien määrä. Niitä voi nyt tulla kokeilemaan koeajotapahtumaamme.

Messukeskus 2016.

Messukeskus 2016.

Miksi sitten kannattaa ostaa uusi moottoripyörä?

– Moottoripyörissä yleistyneet uudet tekniset innovaatiot ovat omiaan lisäämään kiinnostusta uusia moottoripyöriä kohtaan. Turvallisuutta lisäävät kaarreajossa lukkiutumattomat jarrut ovat jo vakiovarusteena useissa malleissa. Uusissa pyörissä on myös upeita ajokokemusta parantavia ominaisuuksia, kuten ajon aikana automaattisesti säätyvä alusta, lämpökahvat ja navigaatiojärjestelmät, Ruohonen listaa ja toivottaa kaikki tervetulleiksi paikalle tutustumaan uutuuksiin, aistimaan tunnelmia ja kokemaan elämyksiä kaksipyöräisten parissa.

– Vielä ehtii hankkimaan uuden moottoripyörän, jolla voi osallistua vaikkapa perinteiseen Prätkällä töihin -päivään 3.6.2016.

Messukeskus 2016.

Messukeskus 2016.

Koeajopyörät 29.4.2016 klo 10-20:

  • Aprilia: RS4 125, Tuono 4V 1100 RR ABS, RSV4 1100 RR ABS, Caponord 1200 Rally ABS
  • BMW: R 1200 GS Triple Black, R 1200 GS Adventure, S 1000 R, F 800 R (35 kw), S 1000 XR, F 800 GS LCI, R 1200 R, R 1200 RS
  • Ducati: XDiavel, Multistrada Enduro, Monster 821, Hypermotard 939, Scrambler
  • Harley-Davidson: XG750 Street 750, XL883N Sportster Iron 883, XL1200V Sportster 72, XL1200X Sportster 48, FXSB Softail Breakout, FLHTKL Ultra Limited Low, FLTRU Road Glide Ultra, FLTRXS Road Glide Special, FLHR Road King, XL1200CB Sportster 1200 Custom
  • Honda: CB500F, CB650F, NC750S DCT, CRF1000L Africa Twin, CRF1000L Africa Twin DCT, GL1800 Bagger
  • Husqvarna: 701 Supermoto, 701 Enduro
  • Indian: Scout Sixty, Scout, Scout Special, Roadmaster
  • Kawasaki: Z1000 ABS, ZZR1400 ABS, ZX-10R ABS, Versys 1000 ABS, Z800 e ABS, Versys 650 ABS, Vulcan S ABS, Z300 ABS
  • KTM: 1290 Super Adventure, 1290 Super Duke R, 1290 Super Duke GT, 1190 Adventure, 1050 Adventure, 690 DUKE, 690 SMC R, 390 DUKE, 125 DUKE
  • Moto Guzzi: V9 Bobber, V9 Roamer, Audace, Eldorado, California Touring SE, V7 II Stone
  • Peugeot: DJANGO 150 ALLURE, DJANGO 150 EVASION, DJANGO 150 SPORT, SATELIS 400 RS
  • Piaggio: X10 ABS, MP3 LT 500 ABS
  • Suzuki: DL1000A, GSX-S1000FA, SV650A, UK110
  • Triumph: Thunderbird LT, Street Triple RX, Bonneville Street Twin, Tiger Explorer XCa, Tiger 800 XCx
  • Vespa: Primavera 125, Sprint 125 ABS, 300 Super Sport ABS
  • Victory: Gunner, HiBall, Judge, Magnum
  • Yamaha: FJR 1300A, MT-09 Tracer, MT-07, YZF-R1, XV 950 Racer, XSR 700, XSR 900