Käytännössä automaattinen tunnistus tarkoittaa, että motoristin tankkilaukussa tai ajopuvun taskussa olisi RFID-siru. Sama siru kelpaisi koko EU:n alueella.
Monessa Euroopan maassa on jo automaattinen maksujärjestelmä käytössä, mutta järjestelmät eivät ole yhteensopivia toistensa kanssa. Jotta niitä voisi käyttää matkalla, motoristilla pitäisi olla jokaista maata varten oma sirunsa.
Suomessa hallitus esitti tammikuun yhdeksäntenä päivänä sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuutta koskevan lain vahvistamista. Siinä säädetään sähköisistä tietullien keräämisjärjestelmistä sekä eurooppalaisesta sähköisestä tietullipalvelusta eli EETS-palvelusta (European Electronic Toll Services).
Laaja pilotti alkaa lokakuussa
EETS-palvelusta on alkamassa kaksivuotinen pilotti tämän vuoden lokakuussa Itävallassa, Italiassa, Ranskassa, Espanjassa, Saksassa, Tanskassa ja Puolassa ennen järjestelmän käyttöönottoa koko manner-Euroopassa.
Käytännössä järjestelmä laskuttaa motoristia kuun lopussa käytettyjen tieosuuksien mukaan. Parasta asiassa on, että maksuautomaattien kanssa sählääminen jäisi vain muistoksi ja tarvitaan vain yksi siru ja yksi palveluntarjoaja, joiden toiminta kattaa koko Euroopan.
Lailla ei ole merkittäviä välittömiä vaikutuksia sinänsä Suomessa, koska meillä ei vielä ole kyseisissä EU-säädöksissä ja uudessa laissa tarkoitettuja tietullijärjestelmiä. Suomeen voi kuitenkin sijoittautua eurooppalaisen tietullipalvelun tarjoajia.