Heads Up Breaking System eli HUB sytyttää pyörän jarruvalot, kun moottoripyörällä joko moottorijarrutetaan, tai käytetään normaalisti jarruja. Samoin silloin, kun kuljettaja syystä tai toisesta nousee pyörän kyydistä, myös vaikka moottori ei olisikaan käynnissä. Ja mikä parasta: pyörän omien jarruvalojen lisäksi se sytyttää kypärän taakse asennettavan voimakastehoisen LED-jarruvalon samalla.
HUBissa on kaksi etua: ensinnäkin se käyttää jarruvaloa normaalissa moottorijarrutustilanteessa, jolloin pyörän vauhti hidastuu paljon nopeammin kuin autoilija osaa aavistaa ja lisäksi kuljettajan pään korkeudella sijaitseva lisäjarruvalo parantaa jarruvalon näkyvyyttä. Kypärävalo on myös adaptoituva: se säätyy valon määrän mukaan siten, että päivänvalossa valo on kirkkaampi ja yöllä pimeässä taas himmeämpi.
Toinen merkittävä etu on siinä, että jarruvalo syttyy, jos kuljettaja poistuu pyörän luota vaikka pyörä ei olisikaan käynnissä. Pimeällä tiellä on sattunut yliajoja, kun tumma ajoasu päällä liikkuvaa moottoripyöräilijää ei vain huomata, kun taas pyörä näkyy kyllä joko sen takia, että siinä on valot päällä tai heijastimien turvin.
Yhtä olennaista on se, että jos kolaritilanteessa kuljettaja lentää pois pyörän selästä ajoradalle, kypärässä palava jarruvalo estää toivottavasti päälleajot.
Itse asiassa koko laitteen kehittely sai alkunsa 1997, kun Heads Up Breaking Systemin keksijä John J. Henry oli ajamassa vaimoineen motoristiletkassa, ja edelläajava moottoripyöräilijä ajoi joukkoa vetäneen motoristin perään, kun tämä moottorijarrutti. Molemmat moottoripyöräilijät loukkaantuivat vakavasti. Lisäksi aikojen kuluessa on tapahtunut useita sellaisia onnettomuuksia öiseen aikaan, jolloin motoristi on jäänyt auton alle ja kuollut lähdettyään pois moottoripyöränsä luota.
Siitä lähtien Henry vaimoineen on investoinut jo 1,3 miljoonaa dollaria Hubin kehittämiseen, ja nyt tuote on markkinoilla ja tilattavissa 259 dollarin, 228 euron esittelyhintaan.
Muut vaihtoehdot
Markkinoilla on jo esimerkiksi HelStar-lisälaite, joka niinikään tuo jarruvalon kypärään, mutta siitä puuttuu moottorijarrutuksen aikana jarruvalon päällekytkevä ominaisuus. Se ei myöskään pala motoristin jouduttua eroon pyörästään.
BMW on puolestaan kehittänyt omiin joihinkin uutuusmalleihinsa jarruvalon, joka vilkkuu moottorijarrutuksen aikana.
GearBrake-lisälaite puolestaan käyttää pyörän olemassaolevia jarruvaloja moottorijarrutuksen näyttämiseen, mutta siinä ei tule lisävaloa kypärään ja siitä puuttuu siten kuljettajan turvavalo-ominaisuus. Linkit aiempiin juttuihin alempana.
Kehitys on joka tapauksessa menossa oikeaan suuntaan: oikein toimiva jarruvalojärjestelmä tuo lisää näkyvyyttä ja ennenkaikkea ennakoitavuutta moottoripyöräilijän ajoon. Lisäksi kypärässä palava "jarruvalo" on varmasti oiva turva pimeän valtatien tai kadun varrella. Lisätietoja Hubista valmistajan kotisivuilta.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
GearBrake varoittaa autoilijaa mp:n moottorijarrutuksesta