Brembon analyysin pohjalta vaikuttaa siltä, että F1-auto pesee samalla radalla mennen tullen MotoGP-pyörän. Se ei ollut tietenkään mikään ennalta-arvaamaton tulos, mutta Brembo on myös samalla selvittänyt sitä dynamiikkaa, mikä aiheuttaa erot missäkin asiassa.
Maailmassa on vain kaksi rataa, joilla ajetaan sekä F1- että MotoGP-kisoja. Toinen niistä on Sepangin rata Malesiassa ja toinen Austinissa USA:ssa. Vertailussa on Austinin radalta kaksi kisasuoritusta, Nico Rosbergin ajo vuodelta 2015, jolloin kellotti ajan 1:40.666 kierrokselle. MotoGP-kisassa puolestaan Alex Iannone ajoi saman radan aikaan 2:04.251. Ajassa on siis yli 20 sekunnin ero.
Eroja
Formula-auto painaa ilman kuljettajaa neljä kertaa enemmän kuin MotoGP-pyörä. Lisäksi autossa on neljä pyörää ja moottoripyörässä vain kaksi. Auton renkaat ovat myös paljon leveämmät ja niiden pinta on periaatteessa koko leveydeltä radassa kiinni, kun moottoripyörän renkaiden pinnasta varsinkin kaarteissa vain pieni osa koskettaa rataa.
Moottoripyörän rajoitteet
Moottoripyörän ongelmana autoon verrattuna ovat erityisesti se, miten paljon aikaa tarvitaan vauhdin vähentämiseen tultaessa kaarteeseen sekä kaarrenopeus.
Molempien taustalla on useita eri tekijöitä kuten ero dynamiikassa, moottoripyörällä ajettaessa on otettava huomioon kallistuskulman rajat. Lisäksi formula-autoissa käytetään siipeä / siipiä tuottamaan alaspäin painavaa aerodynaamista voimaa, joka pyöristä puuttuu kokonaan. Ja kolmas on tietysti merkittävä ero renkaitten "jalanjälkien" koossa auton hyväksi.
Formula 1 | MotoGP | |
Jarrutusaika kaarre 9 | 0,9 sekuntia | 2,2 sekuntia |
Jarrutusaika kaarre 11 | 1,5 sek. | 4,6 sek |
Jarrutusaika kaarre 12 | 1,4 sek | 5,9 sek |
Formula 1 | MotoGP | |
Kaarre 1 tulonopeus | 73 km/h | 60 km/h |
Kaarre 19 tulonopeus | 169 km/h | 115 km/h |
Kaarre 20 tulonopeus | 95 km/h | 75 km/h |
Formula 1 | MotoGP | |
Jarrutusmatka kaarteessa 1 | 126 m | 206 m |
Jarrutusmatka kaarteessa 12 | 128 m | 300 m |
Jarrutusmatka kaarteessa 19 | 70 m | 115 m |
Lisäksi Brembon mittausten mukaan MotoGP-kuljettajat viettivät kisan ajoajastaan 23 % jarruttamalla kun taas F1-kuljettajat suuntasivat ajastaan siihen 18 %. Se on ero, joka selittää merkittävällä tasolla erilaisia kierrosaikoja.
Perusasia on se, että F1-autot pystyvät välittömästi suuntaamaan täyden jarrutusenergiansa radan pintaan, koska niillä ei ole ongelmia tasapainon kanssa, kun taas MotoGP-kuskien on otettava jarrutuksissaan huomioon aina läsnä oleva kaatumisen riski.
Sitäpaitsi huolimatta vain kaksinkertaisesta renkaitten määrästä, F1-autoissa on nelinkertainen jalanjälki verrattuna MotoGP-pyöriin.
Formula 1 | MotoGP | |
Hidastuvuus keskimäärin | 4 G | 0,8 G |
Maksimihidastuvuus (kaarre 12) | 5,7 G | 1,8 G |
Lisätietoja Brembon kotisivulta.