Tiellä pysyminen normaalia suuremmissa nopeuksissa on ongelma, johon löytyy kaksi lääkettä: nopeusrajoitusten mukainen ajaminen ja toiseksi tietenkin oman ajotaidon kehittäminen suljetulla radalla asianmukaisessa opetuksessa. Lisäksi pyörän renkaineen ja iskunvaimentimineen pitää olla kunnossa.
Ne hetket, jolloin oma huomiokyky herpaantuu tai iskee paniikki, ovat aina ongelmallisia. Tässä videolla ilmeisesti poliisin aloittama takaa-ajo toimi liipasimena, jolloin videon Youtubeen toimittaneen RNickeyMousen antamien tietojen mukaan 19-vuotias kuljettaja mahdollisesti toimii taitamattomasti melko tiukassa kaarteessa ja kaatuu pahan näköisesti sekä murjoo Yamaha R6:nsa.
Mikä on oikea syy?
Videon aiheuttama keskusteluketju on mielenkiintoinen. Vaikka siinä on paljon pelkkää läpänheittoa, jotkut oikeasti myös paneutuivat onnettomuuden analysoimiseen.
Kommenttiketjun loppupäässä Paul Miller toteaa, että "saapuessaan mutkaan (1:30 sek) kuljettaja vapauttaa kaasun, (1:32) hän kiihdyttää siirtäen painon taakse. Hän näkee poliisin ja vapauttaa kaasun (1:35) ja siirtää painonsa takaa eturenkaalle. Tämä ei välttämättä ole paljoa, mutta suuren kallistuskulman vuoksi ja korkean painopisteen takia (hän ei laske ylävartaloaan alas ja pyörän sivulle), aiheuttaa sen, että etupyörä menettää pidon.".
Juliano Zucchetto puolestaan on sitä mieltä, että "kyse on aloittelijan virheestä. Kohdassa 1:36 kuljettaja kääntää ohjaustankoa vasemmalle. Sen vuoksi hän kaatui. Käännä aina vastakkaiseen suuntaan saadaksesi pyörää enemmän alas tai anna kaasua saadaksesi pyörän pystyyn".
Kumpiko mielestäsi on oikeassa, vain onko kumpikaan? Olivatko renkaat kuluneet tai paineet liian kovat tai alhaiset, vaiko vain kallistuskulma yksinkertaisesti liian tiukka? Kerro meillekin mielipiteesi, mutta mielellään vähän tarkemmin kuin että "syynä oli liian suuri tilannenopeus", vaikka sekin lienee totta.