– Kyllähän varsinkin näin keväällä moottoripyörän kuva olisi pitänyt olla kuvituksessa mukana. Tosin on asioita, joilla motoristi voi vaikuttaa omaan näkyvyyteensä esimerkiksi mutkittelemalla kaistalla, kuten ennakoivan ajon koulutuksissammekin opetetaan, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen. – Pitkien valojen käytöstä pitäisi kokonaan luopua, nykypyörissä on jo niin hyvät valot.
– Se, mitä tällaiseen liikennevinkkiin otetaan mukaan on aina kompromissin tulos, ja käsittääkseni Suomessa vasemmalle kääntyvät autot eivät aiheuta kovin paljoa onnettomuuksia. Kaikki tienkäyttäjät huomioiden vasemmallekääntymisonnettomuuksia tapahtuu vain joitakin satoja vuodessa.
– Edelleen suurin osa moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista tapahtuu yksittäisonnettomuuksina, Heiskanen toteaa. – Tällä en tarkoita vähätellä asiaa.
Asian huomioiminen kiinnostaa moottoripyöräilijöitä siinäkin mielessä, että esimerkiksi vuonna 2015 moottoripyöräilijöiden kuolemantapauksista kolmannes oli kohtaamisonnettomuuksia ja joka viides eli peräti 20 % risteävien ajosuuntien onnettomuus. Loukkaantumisista joka neljäs eli 25 % oli risteävien ajosuuntien onnettomuus ja joka neljäs samojen ajosuuntien onnettomuus. Kyse on siis motoristien kannalta isoista luvuista. Juttumme aiheesta tässä.
Tapio Heiskanen lähetti meille vielä seuraavan tiedon koskien kaikkia tieliikenteen käyttäjiä: Kääntyminen vasemmalle vastaantulevan eteen tai kylkeen. Onnettomuustyyppi 30: Onnettomuuksissa kuoli yhteensä viisi ja loukkaantui 193 ihmistä vuonna 2015. Kuolleista neljä oli moottoripyöräilijöitä ja yksi polkupyöräilijä. Loukkaantuneista 34 oli moottoripyöräilijöitä (18 %) ja 102 henkilö-tai pakettiautossa matkustaneita (53%). / Lähde: Tilastokeskus ja Liikenneturva, ennakkotietoja.
Liikenneturvan liikennevinkki "tarkkana vasemmalle kääntyessä"
Liikenneturva kyselee liikennevinkkitiedotteessan sitä, muistatko, miten ryhmittäydytään oikein? Kääntymisaikeesta kerrotaan näyttämällä suuntamerkkiä hyvissä ajoin. Edellä ajavan kääntymisen merkit ehtii havaitsemaan ajoissa, kun pitää riittävää turvaväliä.
Liikenteessä vasemmalle kääntyminen on tuiki tavallinen toimenpide. Etenkin maantiellä tilanteessa on peräänajoriski, esimerkiksi jos takana tuleva ei ole ehtinyt havaita kääntymisaietta ajoissa. Kääntymisaikeesta tuleekin viestiä hyvissä ajoin.
– Tulevasta kääntymisestä kerrotaan laittamalla vilkku päälle ja aloittamalla jarrutus ajoissa. Takaa tulevien herättelemiseksi voi myös väläyttää jarruvaloja muutaman kerran, etenkin jos turvaväli on jäänyt perässä ajavalla vähän niukaksi. Kääntymiskohtaa lähestyessä on hyvä alkaa tarkkailla peilien kautta takana tulevaa liikennettä sillä silmällä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen vinkkaa.
Ryhmittäytymisessä on oltava tarkkana erityisesti silloin, kun vastaan tulee liikennettä, mikä edellyttää pysähtymistä ajoradalle. Vasemmalle kääntyessä ryhmittäydytään selkeästi keskiviivan viereen.
– Ryhmittäytyessä ei tule kääntää rattia valmiiksi käännöstä varten. Jos pyörät osoittavat vasemmalle, mahdollisessa peräänajotilanteessa voi ajautua vastaantulevien kaistalle. Pyörät pidetään siis suorassa, Heiskanen täsmentää.
Heiskanen muistuttaa kävelijöiden, pyöräilijöiden ja mopoilijoiden huomioimisesta. Käännyttäessä on muistettava tehdä havaintoja myös mahdollisen kevyen liikenteen väylän suuntaan. Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä siellä kulkevia.
Turvaväli antaa pelivaraa havainnoida kääntyviä
Pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan havaitaan tämän kääntymissignaalit ajoissa. Hyvällä kelillä turvaväli on metreissä sama kuin oma ajonopeus, eli satasen vauhdissa noin 100 metriä.
Kun havaitsee edessä ajavan aikeet kääntyä vasemmalle, kannattaa hakea oma ajolinja lähempää kaistan oikeaa reunaa. Näin myös takaa tulevat havaitsevat kääntyvän ajoneuvon vilkkuineen ja jarruvaloineen. Jos turvaväliä ei ole, joutuu helposti tekemään äkkinäisiä liikkeitä tai riskijarrutuksia.
– Kannattaa hidastaa reilusti tai pysähtyä kokonaan kääntyjän perään, jos tilaa on vähän. On turha lähteä riskillä kokeilemaan pientareen pitoa tai sivupeilien maalipinnan kestävyyttä. Oman vauhdin hidastaminen ei vie niin paljon aikaa, Heiskanen painottaa.
– Vaikka tasaisella nopeudella letkassa ajaminen voi välillä puuduttaa, on muistettava keskittyä ajamiseen ja liikennetilanteeseen. Edellä ajavan suuntamerkin huomaaminen voi jäädä viime tippaan, jos ajon sijasta keskittyy vaikkapa kännykkään.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuus perustuu näihin kahteen asiaan
Juttua editoitu 7.4. kello 9.44.: Lisätty kaikkia tienkäyttäjiä koskevat luvut vasemmallekääntymisonnettomuuksien osalta.