Federal-Mogul Powertrain on esitellyt kaksi uutta pinnoitetta, EcoTough-New Generationin, joka on tarkoitettu bensiinimoottoreille sekä EcoTough-D:n dieselmoottoreille. Uudet pinnoitteet vähentävät merkittävästi moottorin kitkaa, kulumista sekä melua raskaissa kuormitusolosuhteissa ja lämpötiloissa, joista esimerkiksi downsizingin seurauksena pienet turboahdetut moottorit joutuvat kestämään.
– Materiaaliosaamisemme soveltaminen kitkanhäviöiden pienentämiseksi on kriittinen osa Federal-Mogul Powertrain -yksikön työtä moottorivalmistajien kanssa, yrityksen teknologiajohtaja Gian Maria Olivetti kertoo.
Bensiini- ja dieselmoottorit tarvitsevat erilaiset pinnoitesovellukset, koska niiden palamiskuormat, mäntien geometria ja niiden polttoaineiden voiteluominaisuudet ovat erilaiset. Uudet pinnoitteet on siten optimoitu kummankin moottorin erityisominaisuudet huomioiden.
Bensiiniversio
Bensiinimoottoreiden uusi pinnoite on metallioksidein vahvistettua keinohartsia, johon on upotettu kiinteitä voiteluainepartikkeleita. Pinnoitteen paksuus on 15 micronia, ja se vähentää männänhelman kulumistä 40 % verrattuna tämänhetkiseen markkinastandardiin, ja sillä on paljon parempi väsymysvaurioiden kestokyky äärimmäisen kovissa olosuhteissa. Se vähentää männän kitkaa jopa 15 % normaalipinnotteisiin verrattuna siten suoraan parantaen perusmoottorin tehokkuutta.
Tällä hetkellä on menossa menetelmän ja sillä käsiteltyjen mäntien validointiprosessi ajoneuvovalmistajien kanssa.
Diesel voitelee paremmin
Dieselversio on kehitetty sekä alumiini- että teräsmäntiä varten, joten se soveltuu sekä henkilöautoihin että kaupallisessa liikenteessä olevien ajoneuvojen moottoreihin. Uuden pinnoitteen pitäisi antaa vielä parempia tuloksia dieselmoottoreissa, koska niiden männät ovat rakenteellisesti lujempia ja dieselpolttoaineen voiteluominaisuudet ovat ylivertaiset. Polymeeripohjainen lyhyillä hiilikuiduilla vahvistettu pinnoite, joka sisältää hiilikuitua upotettuna kiinteäksi voiteluaineeksi, vähentää männän kitkaa jopa 35 % markkinoilla oleviin tavanomaisiin pinnoitteisiin verrattuna. Kulumiskestävyys on myös parantunut jopa 30 %.
– Männänhelma ja männäntappi yksistään muodostavat noin 17 % osuuden moottorin kitkahäviöistä. Männänhelmojen päällystäminen on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi vastata haasteeseen vähentää kitkaa ja kulumista männänhelman ja sylinterin seinämän välillä käytettynä yhdessä optimaalisen männänvälyksen ja helman geometrian kanssa. Sovellus, jolla mäntien helmat pystytään pinnoittamaan täysin automaattisessa suuren mittakaavan teollisesssa prosessissa tarkoittaa sitä, että erinomaiset kitka- ja kulutuskestävyysominaisuudet pystytään saavuttamaan myös taloudelliset näkökulmat huomioiden, tri Frank T.H. Dörnenburg, Federal-Mogul Powertrainin pääteknologiajohtaja toteaa.
Federal-Mogulin mukaan molemmat pinnoitteet ovat markkinoilla 2017. Asiasta kertoi ensin Gizmag ja lisätietoja asiasta löytyy Federal-Mogulin kotisivuilta.
Emoyhtiö Federal-Mogul Holdings Corporation on noteerattu Nasdaqissa ja pitää päämajaansa Detroitissa. Yritys on perustettu jo 1899 ja työllistää maailmanlaajuisesti yli 53 000 työntekijää.