Kaasukahvan kiertämisessä ranteella ei välttämättä ole mitään vikaa, ja se on osoittanut toimivuutensa jo vuosikymmenien ajan. Kaikki motoristit ovat tottuneet siihen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö parempiakin kaasuttamisen toteuttamisvaihtoehtoja olisi olemassa.
Kaasukahvan käytössä on ongelma, minkä kaikki matka-ajoa harrastaneet tietävät: ranne väsyy useimmiten hieman hankalaan asentoon ja käsi puutuu. Samoin se, että koko käsi on ikäänkuin sidottuna kaasuttamiseen, niin voi olla vaikeaa pitää luontevasti osaa sormista jarrukahvan ympräillä valmiusasennossa hätätilanteita varten.
Peukalo on paras kaasulla?
Ranskalaisyritys Inovelin suunnittelijat päättivät ajatella asian uusiksi. Inoveli FV01:llä kaasutetaan painamalla luonnollisella liikkeellä peukalon alle asennettua vipua. Tällöin ote oikeaan kahvaan pysyy muulla kädellä tukevana koko ajan kaasun asennosta riippumatta. Samalla kuljettaja voi niin halutessaan pitää vaikka paria etummaista sormea jarrukahvalla valmiusasennossa ajomukavuuden kärsimättä, joten innovaatio parantaa liikenneturvallisuutta.
Ratkaisu herättää varmasti mielenkiintoa puolesta ja vastaan. Ensimmäisenä tulee mieleen se, että millaisen tuntuman ja kontrollin painikkeella saa kaasun käyttöön. Toinen mielenkiintoinen kysymys on, miten nopeasti peukalo väsyy, ja millainen kuorma kaasusta peukalolle on. Valmistajan mukaan herkkyyteen, kuormaan ja liikkeen pituuteen pystyy vaikuttamaan.
Tällä hetkellä Inovelia saa ainoastaan kaasuvaijerikäyttöisiin pyöriin 230 euron hintaan. Kahvaa saa kaasuttimen erilaisiin kontrolliliikkeen pituuksiin sovellettuna 22-44 mm:n välillä. Yrityksen postimyynti toimii jo. Kahvapaketissa tulee myös tyyliin sopiva vasen kahva.
Alla video Inovelin toiminnasta. Kaasuvipukonseptin saa sekä moottoripyöriin, skoottereihin, mönkijöihin, kelkkoihin että vesijetteihin.