Järjestelmän sensorit skannaavat jatkuvasti 360 asteen peitolla moottoripyörän ympäristöä ja huomaavat, kun ajoneuvot, jalankulkijat tai muut mahdolliset kappaleet lähestyvät. Kun moottoripyörän kuljettaja laittaa vilkun päälle kääntyäkseen samaan suuntaan kuin mihin havaittu ajoneuvo on menossa, järjestelmä antaa taktiilista palautetta lisäämällä vilkkukytkimen vastusta päällekytkemiseksi.
Patentissa esitellään myös visuaalinen indikaattori, joka näyttää missä lähestyvä ajoneuvo on suhteessa moottoripyörään. Indikaattori tai näyttöyksikkö joko lisätään pyörän mittaristopaneeliin tai vaihtoehtoisesti sijoitetaan sen ulkopuolelle, mihin se helpommin voitaisiin asentaa lisävarusteena.
Patentti kuvaa myös lukuisia pieniä haptisia palautemoottoreita - sellaisia kuin matkapuhelimissa on, ja joilla saadaan aikaan värinähälytys. Niitä voidaan asentaa eri puolille pyörää kuten ohjaustangon päihin, jalkatukiin, istuimeen tai polttoainetankin kylkiin. Moottorit hälyttävät värisemällä siellä, mistä suunnasta lähestyvä kohde havaitaan antaen siten taktiilisen varoituksen.
Patenttipiirrokset ovat nähtävissä Motorcyclen sivuilla. Honda käyttää niissä esimerkkinä VFR 1200F:ää, mutta järjestelmä voidaan asentaa mihin pyörämalliin tahansa. Jutun aloituskuvan VFR:ssä ei vielä ole kyseistä varoitusjärjestelmää.