TomTomin ruuhkaraportti kertoo, että ruuhkatilanne on pahentunut kansainvälisesti. Tukholmassa ruuhkat pidentävät automatkoja keskimäärin 29 prosenttia. Toiseksi ruuhkaisin kaupunki Pohjoismaissa on Oslo, joka niinikään turvaa ruuhkamaksuihin. Tampere oli vertailukaupungeista Pohjoismaiden ruuhkattomin.

Autoliitto katsoo, että tulevaisuudessa kuljettajat voivat suunnitella aikataulujaan paremmin.

– Kasvavilla kaupunkialueilla väestö ja liikenne lisääntyvät ja siksi on normaalia, että työmatkaliikenne ruuhkautuu aamulla ja iltapäivällä. Kaikki autoilijat eivät voi vaikuttaa matkustusajankohtaan, mutta jotkut voivat. Haasteena on ollut myös riittävän luotettavan reaaliaikaisen ruuhkatiedon saatavuus. Tilanne on tänä päivänä onneksi parempi, mikä mahdollistaa vaihtoehtoisen reitin valinnan, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

Moottoripyörät vähentävät ruuhkia

– Olemme perin hämmentyneitä ja pettyneitä siitä, että moottoripyöräilijöitä ja moottoripyöräilyä oteta lainkaan huomioon vaihtoehtoisten reittien kartoittamisessa. Moottoripyörä ja moottoripyöräily ovat tasa-arvoinen liikennemuoto kaikessa arkipäivän liikenteessä. Lisäksi moottoripyörä on Suomessakin tunnustettu oleelliseksi osaksi liikennejärjestelmää ja tasavertaiseksi liikennevälineeksi muiden ajoneuvojen kanssa, ihmettelee Suomen Motoristit ry:n, SMOTO:n puheenjohtaja Marja Kuosmanen.

– Lisääntynyt autojen käyttö on johtanut ympäristö-ja ruuhkaongelmien lisääntymiseen kaupungeissa ja kaupunkialueilla, kuten tästäkin TomTomin raportista voidaan todeta. Tietullit tai ruuhkamaksut eivät tuo helpotusta ruuhkaongelmiin.

– Euroopan Parlamentissakin on jo todettu, että moottoripyörillä on merkittävä rooli kestävän liikenteen kehittämisessä. Moottoripyöräily on ratkaisu kaupunkialueiden liikenneruuhkiin ja pysäköintiongelmiin. Tämän saman soisi myös muidenkin liikenteen parissa toimijoiden sisäistävän ja huomioivan tarjotessaan ja kartoittaessaan palveluja arkipäivän työmatkaliikenteeseen, Kuosmanen päättää.

Pohjoismaiden ruuhkaisimmat kaupungit vuonna 2015 (suluissa sijoitus v. 2014):

  • 1. Tukholma 29 % (1.)
  • 2. Oslo 25 % (3.)
  • 3. Helsinki 23 % (4.)
  • 4. Stavanger 23 % (2.)
  • 5. Uppsala 23 % (9.)
  • 6. Turku 23 % (5.)
  • 7. Kööpenhamina 21% (7.)
  • 8. Aarhus 21 % (6.)
  • 9. Bergen 20 % (8.)
  • 10. Göteborg 20 % (10.)
  • 14. Tampere 13 % (14.)
 

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Euroopan Parlamentti: moottoripyöräily on keino vähentää ruuhkia ja pysäköintiongelmia

Tämä kaupunki avaa bussikaistat moottoripyöräilijöiden käyttöön