Moottoripyörän etupään jousitus on aina ollut kompromissikysymys. Motorcycle Innovationsin eli Motoinnon ratkaisu on kuitenkin kevyempi, sen geometria on muuttumaton, se kääntyy tiukemmin ja voit säätää jättöä, ohjauskulmaa ja joustomatkaa jarrutuksessa kiintoavaimella. Motoinnon väitteen mukaan se on niin paljon stabiilimpi, että sinä aikana, kun jarruttaa mutkaan ja ajaa kaarteeseen, voittaa jo sekunnin per kaarre kuin sama kuljettaja Suzukin GSX-R750:llä.

Etujousituksen pitää pärjätä monelaisten voimien kanssa. Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on pitää rengas kiinni tien pinnassa. Suoralla tiellä kyse on lähinnä ylös ja alas vievistä voimista, mutta kun pyörää kallistetaan kaarteessa, myös sivuttaisvoimat vaikuttavat.

Jarrutettaessa puolestaan rengas kehittää voiman, joka työntää pyörää suoraan taaksepäin.

Teleskooppietupää liittyy pyörän runkoon ohjauslaakerin kohdalla. Tehollisesti ne ovat siis pari 75-senttistä vipua, jotka vahvistavat jarrutusvoimien vaikutuksen rungon ylimpään osaan. Tämän vuoksi etupään rakenne ohjauslaakerin kohdalla on massiivinen, mikä tuo merkittävästi lisää painoa pyörään ylös, jonne sitä vähiten haluaisi.

TS3 se toinen puoli. Etupään ja rungon yhdessä muodostama rakenne on todella mielenkiintoinen.

TS3 se toinen puoli. Etupään ja rungon yhdessä muodostama rakenne on todella mielenkiintoinen.

 

Vaikka useimmat etuteleskoopit ovat upside-down-rakenteella toteutettuja, siis paksumpi putki ylempänä, ja niiden läpimitta voi olla jopa 58 mm, teleskoopit silti aina taipuvat hieman jarrutuksen aikana ja aiheuttavat jännityksen, jonka vuoksi renkaan on vaikeampi seurata tien epätasaisuuksia. Lisäksi ne taipuvat myös sivusuunnassa, mikä voi aiheuttaa etupään wobblauksen, kun nojaat kaarteeseen. Se voi myös joskus aiheuttaa kaatumisen, kun etupyörä pomppaa irti tiestä ja menettää pitonsa.

Teleskoopit myös painuvat jarrtuksen aikana, mikä aiheuttaa sen, että pyörän koko etupää laskee, joskus jopa koko joustomatkan verran. Samalla tämä muuttaa jättöä ja ohjausgeometriaa sekä tekee pyörästä epävakaamman.

Napaohjaus

Napaohjauksessa etupyörä on kiinni rungossa keinuhaarukalla ja ohjaus tapahtuu kääntämällä pyörän akselia. Se on jarrutuksen kannalta hyvä ratkaisu, ja voi eliminoida niiaamisen jarrutuksen aikana.

Ongelmana ratkaisussa on, että pyörän on käännyttävä keinuhaarukan sisällä. Eli joko saat hyvin kapean kääntymiskulman tai hyvin leveän keinuhaarukan, jossa on riskinä se, että se ottaa maahan kantatessa kurveihin ja nostaa etupyörän maasta. Lisäksi näissä pyörissä on pitkät, kulmikkaat ja monimutkaiset kytkennät ohjaustangon ja etupyörän välillä. Ohjaustuntuma voi jäädä heikoksi ja epämääräiseksi.

Motorcycle Innovations TS3

Motorcycle Innovationin perustajat Ray Van Steenwyk ja Colin Oddy.

Motorcycle Innovationin perustajat Ray Van Steenwyk ja Colin Oddy.

Motorcycle Innovations, eli Motoinno on australialainen yritys, jonka ovat perustaneet Ray Van Steenwyk ja Colin Oddy. Motoinnon ratkaisu ei ole yksinkertainen. Siinä koko moottoripyörän runko on suunniteltu siten, että se eliminoi teleskooppietupään pahimmat ongelmat tuomatta mukaan napaohjauksen ongelmia.

Jousitusjärjestelmänä Motoinnon etupää toimii kuin suunnikas. Kolmio, jonka varassa pyörä on, säilyttää kulmansa vakiona, ja lisäksi sekä kolmion ylä-  että alapäässä on kaksi muuta uloketta, jotka menevät suoraan taaksepäin saranoihin tai napoihin rungon ylä- ja alaosassa. Tämä jäykistää rakenteen jarrutusvoimia vastaan.

Ohjaus tapahtuu siten, että eteenpäin menevää tankoa kallistamalla käännetään kolmiota, jonka varassa pyörä on. Alempi tanko ja suunnikasmainen jousitus pysyvät paikallaan, kun pyörä kääntyy. Ohjaustanko kytkeytyy ohjausmekanismiin yksinkertaisten saksiparin kaltaisten linkkien avulla, jotka eristävät jousitusliikkeen ohjaustangosta.

Jättöä ja ohjauskulmaa voi säätää laajassa mittakaavassa ja samoin jarrutuksen aiheuttamaa niiausta tai jättää sen kokonaan pois, jopa kääntää päinvastaiseen suuntaan.

Edut mittavat

Tiivistettynä Motoinnon edut ovat hyvin suora yhteys ohjauksen ja etuakselin välillä. Jarrutuksen aiheuttaman niiauksen tai jopa noston täydellinen kontrolli ohjausgeometriaa muuttamatta. Minimaalinen sivuittaistaipuminen ja edes-taakse-taipumisen puuttuminen. Säädettävät ohjaus- ja jättökulmat. Ei isoa keinuhaarukkaa, joka voisi osua maahan kallistuksen aikana.

Samalla rungon ja jousitusjärjestelmän yhdistelmä on kevyempi kuin etuteleskoopilla varustetuissa pyörässä, koska se ei vaadi massiivista etupään rakennetta. Kääntymiskulma on suuri, jolloin on mahdollista tehdä tiukkoja u-käännöksiä.

Mansaaren voittaja Cameron Donald testaamassa Motoinno TS3sta radalla Sydneyssä.

Mansaaren voittaja Cameron Donald testaamassa Motoinno TS3sta radalla Sydneyssä.

Tavallisen tuntuinen?

Man-saaren ajojen voittaja Cameron Donald oli kokeillut pyörää radalla muutaman nopean kierroksen verran, ja oli kommentoinut Motoinnon ratkaisun ajo-omininaisuuksia Gizmagille myöntämässään haastattelussa.

Pyörä oli hänestä tuntunut varsin perinteiseltä, mikä oli hämmästyttänyt häntä, koska se ei näytä perinteiseltä. Sillä oli pystynyt ottamaan paljon tiukempia ajolinjoja kuin perinteisillä pyörillä ja ohjata pyörän myöhemmin kaarteeseen sekä käyttää paljon isompaa jarrutusvoimaa kaarteisiin tullessa.

Lisäksi tuntuma tien pintaan oli hyvä; yhteys ja tunne ohjaustangosta ja renkaan antama vastine oli hyvä. Pyörä myös herätti luottamusta nopeasti.

Moto 2:een?

Motoinnon omien testien ja telemetriatietojen mukaan TS3-pyörä antaa jopa sekunnin edun kaarretta kohti verrattuna Suzuki GSX-R750:een samalla kuljettajalla. Kallistuslinja on täysin erilainen, ja tiimin mukaan pyörä kääntyy paljon tiukemmin miedommalla kallistuskulmalla kuin normaalilla etuteleskooppiparilla varustettu pyörä.

Motoinnon TS3-pyörä pn noin 200 000 euron arvoinen prototyyppi, joka on rakennettu vuosimallin 1993 Ducati Super Sport 900:n ympärille. Tiimi on järjestämässä rahoitusta rakentaakseen systeemin Honda CBR600 -moottorin ympärille osallistuakseen sillä Moto2-luokkaan.

Jousitusjärjestelmä on suunniteltu siten, että suurin osa siitä voidaan rakentaa hiilikuidusta ja näin edelleen vähentää painoa. Heillä on myös lupaavia nuoria kisakuskeja ja Hondan kisamoottori sekä osat valmiina, joten ensimmäiset kisansa tiimi ajanee vielä tämän vuoden lopulla.

Motoinnon tavoitteena on tietysti menestyä sarjassa, mutta pitkällä aikavälillä heidän haaveenaan on saada lisensioitua etupään rakenne jollekulle suuren mittakaavan valmistajalle.

Lisätietoja Motorcycle Innovationin kotisivuilta, siellä on myös mielenkiintoinen video pyörästä.