Bongasimme SMOTOn osastolla ainakin liikenneturvallisuuspäällikkö Jari Kielisen ja Aki Lumiahon puheenjohtaja Marja Kuosmasen lisäksi. Liikkeellä oltiin siis raskaalla sarjalla, ja aiheesta.

SMOTO on antanut viime aikoina lausuntoja monista motoristeja koskevasta asiasta, joten edunvalvontatyö on aktiivista.

– Väki on kysellyt meiltä esimerkiksi liikennevakuutuslainsäädännön uudistamisesta sekä uudesta ajoneuvoverosta. Myös moottoripyöräkortin monimutkaisuuteen ja kalleuteen liittyvät asiat ovat herättäneet huolta. Tiestön kunnossapito taitaa niinikään olla aihe, joka aina kiinnostaa moottoripyöräilijöitä sekä erityisesti tiemäärärahojen järkevä käyttö.

Mutta monelle olemme saaneet lisäksi kertoa keitä olemme, ja miksi SMOTO on olemassa. Koska kerran tiedon tarvetta on, on hyvä, että olemme täällä, Marja Kuosmanen toteaa, ja muistuttaa, että SMOTO on perustettu jo 1989.

Joukkovoimaa tarvitaan

SMOTOn tavoitteena Seinäjoella olikin kertoa ja konkretisoida sitä, mitä hyötyä kansallisen tason edunvalvontayhdistyksestä on kaikille motoristeille.

– Me tarvitsemme joukkovoimaa ja yhdessä tekemällä meillä sitä on, Kuosmanen ja Kielinen toteavat yhteen ääneen. – Meitä moottoripyöräilijöitä on Suomessa vain ehkä noin 180 000. On selvä, että koko joukon äänellä puhumalla saadaan aikaan parempia tuloksia kuin yksittäisten pienempien ryhmittymien.

Yhdessä mopoilijoiden kanssa moottoripyöräilijät muodostavat ehkä viisi prosenttia suomalaisesta aikuisväestöstä. Siinä on riski jäädä unohduksiin, ellei ole organisaatiota, joka tekee aktiivista edunvalvontatyötä.

Vakuutuksia ja Motoparlamentteja

SMOTO antoi oman lausuntonsa esimerkiksi liikennevakuutuslain uudistukseen, joka on parhaillaan eduskunnassa hyväksyttävänä. 

– Uusi laki mahdollistaa sen, että vakuutuksenottajan liikennekäyttäytyminen ja vahinkohistoria voidaan huomioida useammissa ajoneuvoissa. Se tarkoittaa sitä, että jos sinulla on auton tai moottoripyörän vakuutuksissa täydet bonukset sekä liikenne- että lisävakuutuksissa, saat saman bonukset myös, jos hankit toisen ajoneuvon. Se on iso etu, jonka myöntäminen ei vielä toistaiseksi ole mahdollista, Kuosmanen selventää. – Uskon vahvasti siihen, että se menee läpi. Lain on tarkoitus tulla voimaan 2017.

– SMOTO on siis äänitorvi, jota kannattaa käyttää, kun motoristien asioita ajetaan. Me kerromme päättäjille, miten moottoripyöräilijät pitäisi asioiden valmistelussa tai vaikka liikennesuunnittelussa ottaa huomioon.

– Yksi hyvä esimerkki on syksyllä järjestettävä kuudes Motoparlamentti. Pyrimme siellä ratkomaan moottoripyörien kouluttajakoulutuksen suuria kysymyksiä yhdessä viranomaisten ja sidosorganisaatioiden kanssa.

 

Juttua editoitu torstaina 17.3. kello 15.32. Lisätty lv-lain käsittely eduskunnassa ja siitä johtuvat kommentit, korjattu SMOTOn perustamisvuosi vuodeksi 1989 ja samoin Motoparlamentin järjestämiskerta.