Oscar Fehlbergin EsCargo on sähkökäyttöinen, joten se soveltuu päästöttömänä erittäin hyvin kaupunkiliikenteeseen ja pystyy kilpailemaan tulevien paketinkuljetuskoptereiden kanssa paremman toimintasäteensä ansiosta kauempana keskustasta ja taas pakettiautojen ja pakettien kuljettamiseen tarkoitettujen kuorma-autojen ja rekkojen kanssa ketteryydellä ydinkeskustan alueella.

EsCargon innovoija Oscar Fehlberg.

EsCargon innovoija Oscar Fehlberg.

EsCargo on erikoinen ratkaisu ja muistuttaa tavarankuljetuksessa käytettäviä polkupyöriä sikäli, että sen tavaratila on kuljettajan edessä. Etupyörä on noin metrin päässä kuskista, jolloin suora ohjaus ei enää toimi, vaan ohjaus on toteutettu kahden vaijerin välityksellä. 

Etupyörä on toispuoleisen keinuhaarukan varassa ja varustettu jousi / iskunvaimenninelementillä. Moottorista irtoaa 15 kilowatin huipputeho ja jatkuvassa käytössä siitä otetaan noin 5 kW.

Suunnittelijansa mukaan lastiratkaisun etuna on, että painopiste on mahdollisimman matalalla, kun vielä pyörän akut sijaitsevat lastitilan alla.

EsCargo.

EsCargo.

Gizmagin toimittaja kävi koeajamassa EsCargon ja totesi ongelmaksi alkuun sen, että alle 20 km/h pyörää ohjataan ohajustangosta aivan kuten polkupyörää, ja vasta nopeuden noustessa pystyy siirtymään kallistusohjaukseen. Lisäksi metrin päässä oleva etupyörä aiheuttaa omat ongelmansa alkuun.

Asiasta kertoi myös Mashable. Katso video alla. Mikäli se ei jostain syystä toimi, voit katsoa videon tämän linkin takaa.