Kuten alaa seuraavat lukijat varmaan arvaavatkin, huutokaupattava pyörä on Brough Superior, tässä tapauksessa vuosimallin 1930 SS100 Comibnation. Brough Superiorit ovat olleet huutokauppojen hintatähtiä, ja syynä on ilmeisesti niiden aikanaan Rolls-Royceen verrattu laatu sekä se tosiasia, että pyöriä on säilynyt vain rajallinen määrä. Ne ovat olleet myös teknisesti varsin edistyksellisiä. Niiden taattiin pystyvän 160 km/h huippunopeuteen jo vuonna 1925.
Lisäksi ne liittyvät varsin myyttisen henkilön Arabian Lawerencen eli T. E. Lawrencen elämään sekä hyvässä että pahassa. Hänellä tiedetään olleen kaikkiaan kahdeksan Brough Superioria, ja sellaisella hän ajoi silloinkin, kun päätti päivänsä moottoripyöräonnettomuudessa pienellä tiellä talonsa lähellä vuonna 1935.
Brough Superior SS100 -pyöriä valmistettiin vuosien 1925 - 1934 välisenä aikana 283 kappaletta ja ainoastaan 131:n niistä tiedetään säilyneen. Vuonna 1930 valmistettiin ainoastaan 21 kappaletta SS100-mallia ja on mahdollista, että tämä säilynyt kappale on ainoa niistä, joka on varustettu aikanaan tehdassivuvaunulla. Sivuvaunu kertoo siitä, että kyseessä oli tilauspyörä. Normaalisti vaunut liitettiin SS80-malliin, jossa oli sivuventtiilimoottori.
Pyörä on restauroimaton eli alkuperäiskunnossa ja ollut kaikkiaan neljällä omistajilla 86-vuotisen elämänsä aikana. Alkuperäiskunto ja restauroimattomuus tekevät siitä entistä harvinaisempaa herkkua keräilijöiden mielissä. Tähän mennessä kalleimmasta Brough Superiorista tiedetään maksetun 405 000 euroa.
Viimeisin omistaja on myös osallistunut sillä moniin ralleihin sen 26 vuoden aikana, mitä pyörä on ollut hänen hallussaan, eli pyörä on täysin ajo- ja käyttökuntoinen.
Pyörässä on J.A.P.:n 994 cm3 V-twin-moottori yläpuolisin ventiilein ja nelipykäläinen vaihdelaatikko normaalin kolmepykäläisen sijaan. Vaikuttaa siltä, että laatikko on asennettu vasta 1933, mutta tehtaan toimesta. Ehkä sivuvaunukäyttö tarvitsi hitaamman ykkösen?
Pyörän omistaja Frank Solano vahvistaa, että TV 2003 -rekisterikilpinen pyörä on ollut hänellä jo pitkään, ja että hän on matkustanut pyörällä mm. Itävaltaan, Sveitsiin, Saksaan, Italiaan, Espanjaan, Norjaan, Ruotsiin ja Portugaliin osallituakseen sillä moniin Brough-kokoontumisajoihin sekä myös Brough-klubin vuotuisiin kokoontumisajoihin.
– En ole varma, miten paljon olen pyörällä ajanut, mutta muistan kaiken sen ilon ja nautinnon, mitä vaimoni Luise ja minä saimme kokea, samoin kuin pojanpoikani Derek, Solano kertoo.
Tämä kyseinen pyörä jätti tehtaan 14. huhtikuuta 1930, jolloin sen osti herra H. J. Davies. Sen jälkeen se palasi tehtaalle ja myytiin uudelleen herra H. Walkerille 24.1.1931. Sitten seuraa aukko pyörän historiassa, kunnes sen hankki omistukseensa herra B. Clarke 1979 ja hänen jälkeensa hra John Deacon 1985. Solano hankki sen omistukseensa elokuussa 1990.
Lisätietoja H & H -huutokauppakamarin sivuilta.