Erik Buell Racing meni konkurssiin viime vuonna, ja sen konkurssipesän valmistuspuolen osti Liquid Asset Partners. Tuotanto käynnistettiin hiljan Buellin East Troyn tehtaalla, ja yrityksen toimitusjohtajaksi nimitettiin Steve Smith ja tekniseksi johtajaksi Erik Buell.
Erik Buell Racing työllisti 11 kuukautta sitten noin 130 henkilöä, kunnes tuotanto lopetettiin. Pyöriä jäi puolivalmiiksi asennuslinjoille toiminnan loppuessa, ja nyt niitä koottaan tusinan työntekijän voimin. Suurimmillaan yritys työllisti noin 170 henkilöä.
Liquid Asset Partners käynnistää tuotantoa vähitellen, ja kulukuri on kova.
– Meidän on oltava varovaisia. Tähän aikaa ensi vuonna en halua katsoa taaksepäin ja sanoa "Hups, käytimme liikaa rahaa", Smith kertoi Journal Sentinelille myöntämässään haastattelussa. Hän toimi yrityksen tuotantopäällikkönä ennen viime huhtikuussa tapahtunutta yrityksen sulkemista.
Vanhoilla malleilla aloitetaan
Ensimmäiset tuotantopyörät ovat 1190RX- ja 1190SX-malleja, samanlaisia, joita valmistettiin ennen tuotannon lopetusta. Hinnat ja muut tiedot julkistetaan ensi viikolla.
Liquid Asset Partners, LAP järjestää huutokaupan, jossa myy pois sen tuotantokoneiston ja ne moottoripyörien osat, jotka eivät kuulu nykytuotantoon. Huutokauppa alkaa 18.3.
LAP osti Erik Buell Racingin tammikuun huutokaupassa. Tavoitteena on tuottaa vuosimallin 2016 pyöriä samalla, kun etsitään uutta ostajaa tai investoria Erik Buell Racingille.
– Meidän mielestämme uudelle kumppanille tai investoinnille on edelleen tilaa, mutta se ei ole kriittinen asia. Luullakseni pääasia on, että meillä on vakaa pohja, taloudellinen vakavaraisuus sekä hyvä suunnitelma tulla voitolliseksi. Meillä on tavoitteet aseteltuna viiden vuoden suunnitelmaksi sekä myös kymmeneksi vuodeksi, LAP:n omistaja ja talousjohtaja Bill Melvin Jr. totesi.
– Johtotiimi määrittelee tuotantotavoitteet lähikuukausina, ja palkkaamme jonkin verran lisää väkeä, mutta työpaikkojen määrä on alkuun pieni.
Aloitus pienesti huipulta
Uuden yrityksen strategia on aloittaa pienesti sport-pyörien high-end-päässä.
– Meidän ei tarvitse yltää japanilaisten tai italialaisten moottoripyörävalmistajien tuotantomääriin. Meidän fokuksenamme on tehdä huippulaatuisia tuotteita, joka jo on todellisuutta, Melvin kertoo.
Haasteena on todennäköisesti saada jälleen kerran myyjäverkosto mukaan myymään pyöriä, sillä osalle diilereistä jäi pyöriä myymättä, kun Buell Racing lopetti.
Tällä hetkellä yritys toimittaa jo varaosia aiemmin valmistettuihin moottoripyöriin, mutta takuuasiat ovat niiden osalta toistaiseksi auki.
Lisätietoja Erik Buell Racingin sivuilta.