Suomen Tilastokeskuksen rekisteröityjä uusia moottoripyöriä koskeva tilasto on karua luettavaa viime vuosien osalta. Vuonna 2004 myynti oli 7835 kappaletta, ja nousi siitä vähitellen vuonna 2007 myytyyn 11 533 kappaleeseen. Myyntikäyrä kääntyi jyrkästi alas vuonna 2009, jolloin se putosi 7051 myytyyn moottoripyörään, kun luku vielä vuonna 2008 oli 10 215.

Viime vuonna kaupan kävi enää 3959 uutta moottoripyörää, kun vuonna 2012 vastaava luku oli 4994. Kymmenien prosenttien vuotuiset pudotukset kielivät monen tekijän yhteissummasta.

Vuosien 2004-2013 myyntikäyrä kertoo karua kieltä mp-myynnin kehityksestä Suomessa.

Yksi on markkinoiden tietyntyyppinen saturaatio, kun löysän rahan aikana alasta vähemmän vakavasti kiinnostuneet ovat ostaneet ensimmäisen pyöränsä eivätkä enää ole kiinnostuneita pyöränsä uusimiseen. Toisaalta talouden kiristyminen on varmasti vaikuttanut kysyntään. Harrasteeseen ei olla valmiita tiukassa rahatilanteessa uhraamaan aivan yhtä paljon varoja. Myös pyörän vaihtoa lykätään helposti parempia aikoja odoteltaessa.

Mihin kääntyy vuoden 2014 mp-myynti?

Mp-kauppiaat Ry:n puheenjohtaja Niko Kantola toteaa tulevan vuoden ennustamisen olevan vaikeaa.

– Kristallipalloon katsominen on aina epäkiitollista puuhaa, mutta uskon, että ala on saavuttanut jo aallonpohjan. Rekisteröityjen pyörien myyntimäärä saattaa viimevuotisesta laskea vielä muutaman kappaleen, mutta kokonaismyynti kääntynee nousuun. Viime vuosina enduro- ja motocross-harrastus on kasvanut voimakkaasti, eikä näiden pyörien myynti näy Tilastokeskuksen rekisteröityjen pyörien myyntitilastossa.

– Monet sellaiset, jotka alun perin ovat kiinnostuneita katumoottoripyöristä, päätyvätkin crossi- tai enduropyöriin. Lisäksi junnucrossista kiinnostuneita näyttää olevan paljon.

Trendit ratkaisevat

Google Trends -palvelu näyttää, että moottoripyöräilyn suosio hakusanana on laskenut vuodesta 2005 lähtien. Jos kokeilee vähän kansainvälisempää sanaa motorcycle, niin suosio on ollut maailmanlaajuisesti huipussaan vuoden 2004 keväällä. Google Trends mittaa suoraan sitä, miten paljon kullakin hakusanalla on tehty hakuja tietyn ajanjakson aikana. Tulokset annetaan suhteellisena, korkein hakumäärä saa arvon sata, ja muut suhteutetaan sen mukaan.

– Trendit vaihtelevat, se on luonnollista. Moottoripyöräily voisi hyvin lähteä trendinä taas nousuun ainakin junioricrossareiden kiinnostukseen viitaten. Muutenkin alalla on sellainen tuntuma asiaan, Kantola uskoo.

- Samansuuntaista on kiinnostus enduroon. Kynnys siirtyä katumoottoripyöräilyyn on pieni siinä vaiheessa, kun endurosta on jo saanut kaiken irti.

Mopojen myynnin lasku huolettaa

– Ajokorttiuudistuksen vaikutukset eivät vielä näy kevytmoottoripyörien rekisteröinneissä. Sensijaan mopedien myynti on laskenut räjähdysmäisesti. Se ei välttämättä tarkoita sitä, että mopoilun suosio olisi vähentynyt. Aiemmin mopokortti oli halvempi kuin henkilökortti, joten moni hankki sen sen vuoksi vaikka pitikin käydä kokeessa. Nyt kun mopokortti kallistui rajusti, kynnys sen hankkimiseen muun kuin selvän tarpeen vuoksi kasvoi. Toisaalta mopojen myynnin laskua ei voi kokonaan laittaa kortin kallistumisen piikkiin.

– Alaa ja meitä kauppiaita tietysti huolestuttaa se, että ensi kosketus motorisoituihin kaksipyöräisiin kärsii kortin hinnan vuoksi. 

Entä muitten harrastusmuotojen ja vaikkapa mopoautojen vaikutus mopojen myynnin laskuun?

– Ikäluokat pienenevät, mikä tarkoittaa sitä, että käymme koko ajan tiukentuvaa kisaa muitten harrastusmuotojen kanssa, kun taistelemme ihmisten vapaa-ajasta. Tässä tullaan taas kulloistenkin trendien vaikutukseen. Esimerkiksi takavuosina, kun oli monta leutoa talvea peräkkäin, kukaan ei ollut kiinnostunut hiihtämisestä. Sittemmin muutaman runsaslumisen talven seurauksena hiihto on kasvattanut valtavasti suosiotaan.

– Moottoripyöräily saattaa nyt olla trendikuopassa. Aika näyttää, saadaanko se sieltä nousemaan, Kantola pohtii.

Korttiuudistuksen vaikutukset ja valtiovalta

Ajokorttiuudistuksen voisi olettaa vaikuttavan paljon moottoripyöräilyyn. Kolmiportainen kortin suorittaminen nostaa kustannuksia ja tekee asiasta hankalampaa. Se vaatii myös harrastajaltaan paljon pitkäjänteisyyttä.

Kantola listaa korttiuudistuksen hyviin puoliin lisääntyneen ajoharjoittelun ja siten kuljettajan ajoturvallisuuden parantumisen.

– Olen kohtuullisen hyvin perillä siitä prosessista miten uudistukseen päädyttiin ja meiltä Mp-Kauppiaat ry:stä pyydettiin myös asiasta lausuntoa. EU antoi asiassa raamit, miten edetä, mutta meillä Suomessa mentiin kaikkein rankimman vaihtoehdon mukaan.

– Siinä missä mopokortti on haasteellinen hintansa vuoksi, tulee moottoripyöräkortissa vielä mukaan moniportaisuus, joka lisää paitsi lopullisen kortin saamiseen kuluvaa aikaa, myös korttikokonaisuuden hintaa.

- Valtiovallalla on merkittävä rooli tämäntyyppisissä asioissa. Korttiuudistus on toteutettu, joten sen kanssa on elettävä, mutta toivon tietysti valtiovallalta harkintaa näissä asioissa.

Miten moottoripyöräily saadaan nousuun?

- Moottoripyöräilyn suosioon ja trendiin vaikuttavat monet pienet yksittäiset asiat. On omalta osaltaan meidän kauppiaitten tehtävä hoitaa asioita ja tehdä alaa kiinnostavammaksi. Suuntaamme siis vahvasti tulevaan.

- Seuraava iso maamerkki ovat tämän vuoden Mp-messut kuukauden kuluttua, joista saadaan jo selkeä kuva siitä, mihin ala on tänä vuonna Suomessa menossa. Siitä lähtee kausi käyntiin. Syksy ja talvi tähän asti ovat varsin staattista aikaa. Uskoahan me tarvitsemme tulevaan ja kovaa työntekoa. 

– Moottoripyöräily on joka tapauksessa erittäin kiinnostava ja monipuolinen harrastus, joka tarjoaaa jokaiselle erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Jo pelkästään eri pyörätyyppejä on kymmenkunta. Ja lajia voi harrastaa erilaisilla radoilla ja tiellä, metsässä, mikä vain itseä eniten kiinnostaa. Joku tykkää kerhotoiminnasta, toinen taas haluaa ajaa yksin. Harrastusmahdollisuuksia on yhtä monenlaisia kuin harrastajiakin, Kantola päättää.

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit:  

Moottoripyöräilevät naiset ovat onnellisempia ja seksikkäämpiä!

Opetuslupauudistus voimaan odotetuin motoristihelpotuksin

Tarvitsemme lisää moottoripyöriä liikenteeseen parantamaan liikenneturvallisuutta

Moottoripyöräilijät ovat merkittävästi parempia ratin takana