Tyhjä rengas
Matkassasi ei ole pumppua, korjaussarjaa tai edes spraypaikkapulloa kompressorista puhumattakaan. Mitä siis tehdä? Väännä renkaan toinen sivu irti vanteelta ja tunge renkaan tyhjään tilaan kaikkea mitä voit, että saat renkaan täyteen. Mikä hyvänsä käy: ruoho, sanomalehdet, heinät, rätit, vaikka varavillapaitasi, jos tiukka paikka tulee. Tunge rengas niin täyteen kuin ikinä pystyt, ja kykenet ajamaan (rauhallisesti ja hitaasti) pyöräsi kotiin tai korjaamolle. Näin voit varmistaa sen, ettei ainakaan vanne vaurioidu ja hyvällä tuurilla rengaskin säilyy korjauskelpoisena.
Löysä ohjaustanko
Useimpien varsinkin vähän vanhempien pyörien ohjaustangot ovat 20 millimetriä paksuja ja ne on kiinnitetty parilla puristimella. Aika, tärinä ja kuluminen saatavat kuitenkin tehdä tehtävänsä ja löysätä puristimia, eikä kiristysvara enää tahdo riittää. Yksinkertainen korjauskonsti on leikata alumiinisesta juomatölkistä kappaleet ja laittaa ne ohjaustangon ja puristimien väliin. Alumiini on riittävän pehmeää, jotta tanko ja puristimet pysyvät tiukasti toisissaan kiinni.
Reikä jäähdyttimessä
Pippuri tai perunanpala saattaa korjata reiän, epoksiliima myös. Mutta entäpä jos saat reiän paikattua ja nesteestä on virrannut ulos suurin osa? Juomapullosi on tietysti ensimmäinen hätäratkaisu, jota käyttää. Hiilihappojuomaa ei kuitenkaan kannata käyttää. Entäpä jos sinulla ei ole mitään nestemäistä mukanasi, eikä maastostakaan löydy vettä? Silloin on aika käyttää henkilökohtaista nestevarastoa ja lirauttaa tankkiin kunnolla. Miehiltä se luonnollisista syistä johtuen onnistuu helpommin. Tärkeintä on, että se takaa kotiinpääsysi. Jäähdytysnesteet kannattaa sitten vaihtaa ensi tilassa.
Rikkoutunut kate tai laukku
Hätäpaikkauksen voi tehdä kaksikomponettiepoksiliimalla, mutta jos sitä ei satu olemaan mukana, niin männyn tai kuusen pihka sekoitettuna puutuhkaan toimii myös.