BMW:n moottoripyöräpuolen T&K-johtaja Karl Viktor Schaller on kertonut Sagmartin mukaan, että yritys on sijoittanut miljoonia ja taas miljoonia euroja hiilikuituteknologian kehitttämiseen, jotta sitä voitaisiin käyttää yrityksen valmistamissa autoissa kuten i3:ssa, i8:ssa sekä uudessa i7-sarjassa. Yritys on myös ostanut omistukseensa hiilikuitua valmistavan tehtaan kysyntää tyydyttääkseen.
Schaller on todennut, että tekeillä voi olla useita mp-malleja, missä voidaan esitellä hiilikuituteknologiaa.
– Olemme toteuttaneet tätä teknologiaa autoissamme ja ne ovat huipputasoa. Uskon, että sama toimii myös moottoripyörissä. En näe että hiilikuitua alettaisiin käyttää laajassa mittakaavassa, mutta on joitain käytännön ratkaisuja, jotka on helppo toteuttaa hiilikuidusta, mutta joita ei voi valmistaa alumiinista. Tällä hetkellä BMW tekee paljon tutkimusta hiilikuidun käyttämiseksi moottoripyörissä.
– Hiilikuitua ei voi käyttää siten, että vain korvataan alumiinivaluosat samanmuotoisiksi rakennetuilla hiilikuitukomponenteilla. Materiaalit toimivat eri tavoin, ja vaativat uutta ajattelutapaa moottoripyörän suunnitteluprosessiin alusta alkaen. Tämä on ollut kaikkein yllättävin elementti tähän asti tekemässämme tutkimus- ja kehitystyössä. Olemme myös huomanneet, että joissakin olosuhteissa hiilikuitu on paljon vahvempaa ja törmäyskestävämpää kuin ajattelimme edes olevan mahdollista, Schaller pohtii.
Lisätietoja Sagmartin sivuilla.
Hiilikuidun käyttö rakenteiden materiaalina tuntuu lisääntyvän koko ajan, kun pyritään äärimmäiseen keveyteen ja lujuuteen. Auto- ja mp-urheilussa kyse on tietysti sekunneista ja niiden sadasosista sekä myös turvallisuudesta, siviilipuolella keveys mahdollistaa pienemmän polttoaineenkulutuksen. Huippupyörissä jarrulevyt ja vanteet voivat jo nykyään olla hiilikuitua, samoin polttoainetankki ja monet katteiden osat ja lokasuojat. Esimerkkejä löytyy myös hiilikuiturunkojen käytöstä.