Joiltakin kokeiluosuuksilta on poistettu teitten keskiviiva, ja asiantuntijat toteavat, että se rohkaisee autoilijoita ja muita tielläliikkujia hidastamaan vauhtiaan. BBC kyseleekin, että merkitseekö tämä sitä, että teitten keskiviivoista aletaan luopua vähitellen.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että kun ajat päällystettyä tietä, valkoisista viivanpätkistä muodostuva linja on aina ollut seuranasi ja ohjaajanasi sekä erottanut sinut myöskin vastaantulevasta liikenteestä. Js viiva yhtäkkiä katoaakin, oletkin epävarmempi ja tarkkaavaisempi sekä hidastat ajovauhtiasi.
Nopeuksien lasku
Ensimmäsiet kokeet keskiviivojen poistamiseksi tehtiin Britanniassa yli 10 vuotta sitten. Pienessä maaseutukaupungissa jätettiin maalaamatta keskiviivat tienpintojen uusimisen yhteydessä, ja viranomaiset ovat nähneet, että alle 50 km/h nopeuksissa toimenpiteestä oli selviä turvallisuusetuja.
Valkoiset keskiviivat on sen jälkeen poistettu noin 20 eri tieltä ympäri maan. Uusin kokeilu, jossa kolmen tien keskiviivat poistettiin 2014, koski yhtä tietä Lontoon keskustassa ja kahta Croydonissa.
Transport for London (TfL) kertoo, että kokeilun tuloksena on ollut tilastollisesti merkittävä ajoneuvojen nopeuksien lasku. Yhdellä näistä teistä nopeudet ovat laskeneet jopa 15 km/h.
Norfolkissa puolestaan kokeiluja on järjestetty maaseutukylissä, ja nyt niitä laajennetaan väestörikkaammille alueille. Norfolkin piirikunnan liikenteen apulaisjohtaja Tracy Jessop toteaa, että keskiviivojen poistaminen kylissä voi alentaa kuljettajien käyttämiä ajonopeuksia ja vaikuttaa näiden ajokäyttäytymiseen.
– Useimmissa tapauksissa olemme huomanneet myönteisiä vaikutuksia tieverkossa nopeuksien laskemisena.
Epävarmuuden elementti
Miksi ihmiset sitten hidastavat vauhtiaan kun keskiviiva puuttuu?
– Ajajat muuttavat käyttäytymistään, koska he eivät enää tunne, että heillä on oma ajoväylä. Niinpä he ovat varovaisempia ja paremmin hereillä mikä laskee myös käytettyjä ajonopeuksia, Jessop uskoo. – Se vähentää myös heidän matkoihinsa käyttämäänsä aikaa, koska he kaikki ovat aiempaa hieman paremmin tietoisia muista ajoneuvoista ympärillään, ja se on vähentänyt myös onnettomuuksien määrää.
TFL:n koetta koskevassa raportissa todetaan, että valkoiset viivat antavat kuljettajille "psykologisen turvallisuuden tunteen". Tällöin viivan poisto tuo mukaan turvattomuuden elementin, jota korvataan ajamalla hitaammin.
Tuloksia seurataan tarkasti, jotta ymmärretään myös pitkän aikavälin vaikutukset. Myönteisistä seuraamuksista huolimatta tarkoitus ei ole laajentaa tiemerkintöjen poistoa.
Autoilijat kauhuissaan
Sikäläisen autoliiton puheenjohtaja Edmund King kommentoi asiaa siten, että oli pyytänyt Twitter-tilinsä seuraajilta kannanottoja asiaan, ja nämä olivat olleet kauhuissaan. Hän kertoi uskovansa, että nopeimmilla teillä pitää ehdottomasti olla keskiviivat. Jo senkin takia, että nykyautojen kaistavahdit myös vaativat niitä. Hän liputti keskiviivattomuuden puolesta pienemmillä teillä.
Myös muut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että viivat ovat tärkeitä moottoriteillä ja muilla nopeilla valtaväylillä.
Neil Greig, joka on Institute of Advanced Motoristsin tutkimuksesta vastaava johtaja, kehotti päättäjiä tasapainottamaan asian oikein.
– Useimmat liikennekuolemat Englannissa ajetaan maaseudun kaksikaistaisilla teillä, ja valkoinen keskiviiva on avaintyökaluja tienpitäjän repertuaarissa ja sen pitäisi säilyä siellä.
Hän oli huolissaan uusien verkottuneiden ajoneuvojen kyvystä lukea tietä sekä ikääntyvän väestön näön heikkenemisen aiheuttamista ongelmista, mikäli valkoisista tielinjamerkinnöistä luovutaan.
Lisää aiheesta BBC:n artikkelissa.