Voltan maahantuonnin takana on suomalainen TTGreen, joka on aiemmin tuonut maahan jo erilaisia sähkökäyttöisiä kulkuvälineitä kuten -skoottereita, -perämoottoreita ja -sähköavusteisia polkupyöriä. Lisäksi se tuo aurinkopaneleita ja tuulivoimaloita.
Yritys on saanut alkunsa, kun yrityksen pääomistaja Kimmo Dammert oli ollut viisi vuotta aiemmin Kiinassa liikematkalla isohkossa kaupungissa, ja huomasi silloin jotain outoa. Se johtui siitä, ettei ollut kuulunut liikenteen melua eikä myöskään haissut pakokaasuille. Kaupunki sattui olemaan sellainen, missä ainoastaan sähköiset kulkuvälineet olivat sallittuja.
Volta on uuden teknologian yritys Espanjassa, jonka toimintaan Dammert pari viikkoa sitten kävi tutustumassa. Tuliaisina oli tuontisopimus Voltan sähkömoottoripyöristä, ja viikko sitten tuli lainaan Belgiasta nyt messuilla ollut kappale.
TTGreenin Pekka Penttilä kertoi, että Voltan vahvat puolet ovat lyhyt latausaika ja pitkähkö ajomatka. Pyörällä pääsee ajamaan 70-100 km yhdellä latauksella, kunhan malttaa olla ajamatta huippunopeutta, joka on noin 120 km/h.
Nopea lataus
Akkujen lataaminen tyhjästä täyteen pyörän sisään rakennetulla laturilla kestää kaksi tuntia, ja puolen tunnin latauksen jälkeen akut ovat jo 50-prosenttisesti täynnä. Akuille on tyypillistä, että alkuun latautuminen on nopeaa, ja aikaa kuluu viimeisten prosenttien täyttämiseen.
– Kun on tien päällä, niin lyhyetkin tauot kannattaa hyödyntää lataamiseen, sillä Volta latautuu normaalista virtapistokkeesta, eikä mitään erillistä syöttöjärjestelmää tarvita.
Penttilä näkeekin, että Volta soveltuu hyvin kaupunki- tai työmatka-ajoon.
Pyörästä tulee myyntiin kaksi eri mallia Volta BNC City ja Sport. Ensinmainitun hinta on 9390 € ja Sportin 9890 euroa. Jälkimmäisessä on erikoisuutena Sport-ohjelma, joka tuo lisää kiihtyvyyttä, mutta kuluttaa vastaavasti enemmän akkua. Se on myös paremmin varusteltu.
PYörän nimellisteho on 11 kilowattia, joten se rekisteröidään kevytmoottoripyöräksi, mutta hetkellinen huipputeho voi olla jopa 25 kW.
Penttilä kertoo, että pyörän painopiste on erittäin matalalla, ja moottori on kiinnitetty swingiin, joten hihnaveto toimii aina samalla tavalla. Valetankissa on tilaa kypärälle, ja pyörä on valmistettu ensiluokkaisista eurooppalaisista komponeneteista, esimerkkinä vaikkapa Marzocchin etuhaarukka.
Palaamme asiaan.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Volta, espanjalainen sähkömoottoripyörä tekee tuloaan - vai tekeekö?