Smart Turn System (STS) on automaattisesti vilkun päältä kytkevä järjestelmä, joka on suunniteltu ymmärtämään tarkalleen, milloin kääntymisoperaatio tai kaistanvaihto on päättynyt ennenkuin se lopettaa vilkuttamisen.
Itsestäänpalautuvat vilkut ovat itsestäänselvyys kaikissa autoissa nykyään, mutta moottoripyöräpuolella vain osa valmistajista, kuten esimerkiksi BMW, Honda, Harley-Davidson ja Triumph ovat ottaneet sen mukaan joihinkin malleihinsa. Yleensä niiden pyörissä on käytössä aikaan perustuva rele, joka katkaisee vilkun. Joissakin pyörissä tiheäristeyksisissä pikkukaupungeissa ajettaessa vilkku ei välttämättä edes ehdi palautua.
STS eroaa sikäli, että se seuraa moottoripyörän liikettä ja käyttäytymistä ja päättelee siitä oikean ajan lopettaa vilkun käyttö. Järjestelmän suunnittelija on vuonna 2014 perustettu slovenialainen Ljubljanassa toimiva start-up yritys ABCS Sistem. Perustajat ovat Miha Kovač ja Rok Upelj. Herrojen tavoiteena on tuoda moottoripyörien automaatio uudelle tasolle.
Alkusysäyksenä oma kolari
Miha Kovač on itse ajanut moottoripyörällään kolarin tilanteessa, jossa vilkku on jäänyt päälle ja autoilija tulkinnut asian väärin.
– Hän oletti minun kääntyvän oikealle risteyksestä, koska ainoa signaali mitä annoin, oli mitä hän pystyi näkemään: päällä oleva vilkku.
STS käyttää sensoriteknologiaa keräämään tietoa pyörän liikeradasta, kallistuskulmasta, kiihtyvyydestä ja värinöistä. Dataa tulee prosessoitavaksi satoja yksikköjä sekunnissa. Nämä käsitellään laitteen tietokoneessa joka pystyy päättelemään, milloin kuljettaja on päättänyt kääntymisen, saanut vaihdettua kaistaa tai ajanut pois kiertoliittymästä.
Laitetta on jo testattu käytössä yrityksen omien koeajajien toimesta, ja seuraavana on vuorossa mahdollisuus päästä beta-testaamaan vempelettä maalis-huhtikuun mittaan. Kiinnostuneet löytävät lisätietoja STS:n sivustolta. Samalla yritys alkaa ottaa tilauksia vastaan valmiista laitteista, joiden toimittaminen asiakkaille alkaa heinäkuussa.
Kuten kuvista näkyy, laite on pienikokoinen ja sen pitäisi olla vielä helppo asentaa. Mukana pitäisi tulla mallikohtainen kaapelointi. Laite itsessään on vedenpitävä ja voidaan asentaa moottoripyörään minne tahansa, kunhan asennuspaikka on pysyvä, sillä moduli pitää kalibroida, että se toimii kuten pitää.
Laitteen hinta on noin 149 €. ABCS Sistemin kotisivulle pääset tästä. Asiasta kertoi ensin Gizmag. Allaoleva video selventää laitteen toimintaa parhaiten.