Nuoret teolliset suunnittelijat Anna Haupt ja Terese Alstin loivat lopputyönään konseptin ilmalla täyttyvästä pyöräilykypärästä 2005. He perustivat myös yhdessä Hövding-nimisen yrityksen, joka valmistaa heidän visionsa mukaisia tuotteita pyöräilijöille.

Terese Alstin (vasemmalla) ja Anna Haupt keksivät teollisen muotoilun lopputyönään näkymättömän pyöräilykypärän.

Haupt kertoi ajatuksen airbag-kypärästä syntyneen, kun he olivat kuulleet riittävän monen tuttunsa sanoneen, etteivät halua käyttää perinteistä pyöräilykypärää, koska se on niin ruma. Tästä syntyi ajatus 'näkymättömästä' kypärästä. Ideasta tuotantoon saaminen kesti seitsemän vuotta.

Kuten jutun aloituskuvasta näkyy, Hövdingin pyöräilykypärä on kuin hieman isompi huivi kaulalla. Vaaratilanteessa siitä puhkeaa koko pään peittävä ilmatäytteinen kypärä. Sen etu näkymättömyyden lisäksi on siinä, että se suojaa aivoja paljon tehokkaammin kuin perinteinen kypärä. Ilmatyyny vähentää pään saaman iskun kovuutta tehokkaasti.

Tässä video airbag-kypärän toimintaperiaatteesta:

Kuten näkyy, kypärä ehtii kaaduttaessa täyttyä jo ennenkuin pyöräilijä on ehtinyt kunnolla kaatua.

Mitä annettavaa motoristeille?

Varmasti ensimmäinen mahdolinen hyvä uutinen on, että kunhan nämä näkymättömät kypärät saavat maailmanlaajuisen hyväksynnän ja suosion, niin pienten turvatyynyjen ja koko teknologian hinta laskee nopeasti, koska pyöräilijöitä on niin paljon.

Lisäksi Hauptin ja Alstinin esimerkki osoittaa, että turvateknologiaa voidaan soveltaa kokonaan uusin tavoin.

Motoristin kypärää teknologia tuskin korvaa, koska kypärällä on niin meille niin monta funktiota. Se suojaa sateelta ja tuulelta, hyönteisiltä ja hiekalta. Lisäksi törmäysvoimat ovat moottoripyöräillessä paljon suurempia, koska vauhtikin on niin paljon isompi.

Ehkä se kuitenkin mahdollistaa ajoasujen uuden airbag-ajattelun. Tähän asti nähdyt kuten Dainesen ja Alpinestarsin versiot varmaan suojaavat, mutta ovat vasta ikäänkuin verryttelyä.

Airbag voisi puhjeta kypärän tai niskan tai kuljettajan ylävartalon ympärille. Aika näyttää. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että anturiteknologia toimii jo hyvin.

Vihreä pyörä edelläsi

Brittiläinen Emily Brooke perusti Blaze-nimisen yrityksen valmistamaan polkupyörän ajovaloja. Niissä on kuitenkin yksi erittäin merkittävä sovellus: niissä tavallisen vilkkuvan tai vakiovalkoisen valon lisäksi laservalo, joka projisoi katuun vihreän polkupyörän kuvan viisi-kuusi metriä eteesi.

Jopa 75 prosenttia polkupyöräonnettomuuksista sattuu siten, että ajat vain suoraan eteenpäin, ja joku kääntyy päällesi. Tämä johtuu siitä, että olet pyöräilijänä joutunut ajoneuvon kuljettajan kannalta sokeaan pisteeseen. Blaze-ajovalo poistaa tämän ongelman.

 

Blaze heijastaa vihreän polkupyörän kuvan 5 metriä eteesi. Näin vältät joutumasta kuolleeseen kulmaan.

 Tämän pitäisi pimeällä poistaa suurimmat riskit. Laite on myös vesitiivis.

Moottoripyörän mahdollisuudet

Moottoripyörän valojen ja valaisun periaatteet voisi tässä valossa miettiä kokonaan uusiksi. Pyörän sähköteho riittää rakentamaan pyörästä vaikka joulukuusen. Myös ajatus laservalolla kuvion heijastamisesta moottoripyörän eteen ja jopa taakse kuulostaa mielenkiintoiselta mahdollisuudelta.

Mitä mieltä olet? Olisivatko tämän kaltaiset ratkaisut liioittelua, tai millaisia mahdollisuuksia ennakkoluuloton valo- ja airbag-teknologia tarjoaisi motoristille?