Rikesakko nousisi sadasta punnasta 150:een eli meikäläisittäin 223 euroon ja pisteitä ajokortista häviäisi aiemman kolmen sijasta neljä. Isojen ajoneuvojen kuljettajilta pisteitä lähtisi kolmen sijasta peräti kuusi.
Autoilijoita edustava ryhmät ovat ottaneet ehdotuksen hyvin myönteisesti vastaan, mutta ovat samalla epäilleet sen vaikutusta. Ehdotukset ovat osa hallituksen Tieturvallisuussuunnitelmaa. Maksu ja pisteidenmenetys on tarkoitettu heille, jotka toistuvasti rikkovat sääntöä.
Ensikertalaisille rikkeentekijöille tarjottaisiin edelleen koulutusta, joka auttaa heitä muuttamaan käytöstään. Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien suurempi pisteidenmenetyksen nosto johtuu siitä, että isommat ajoneuvot voivat aiheuttaa paljon suurempia ja vakavampia onnettomuuksia.
Ehdotus seuraa aiempaa puhelimenkäyttäjien rikesakon korotusta, joka tehtiin 2013 nostamalla 60 punnan rikesakko 100 puntaan.
Pidä kätesi ratissa
Liikenneministeri Patrick McLoughlin totesi BBC:lle antamassaan kommentissa matkapuhelimen käytön ajettaessa olevan edesvastuutonta ja maksavan ihmishenkiä. Hän halusi siitä tehtävän sosiaalisen tabun, kuten turvavyön käyttämisestä.
– Viesti on selvä: pidä kätesi ratissa, ei puhelimellasi. Jos puhut puhelimessa ajaessasi, voit joutua tilanteeseen, jossa sinulta on ajaminen kiellettyä.
Brittihallituksen laskelmien mukaan matkapuhelimen käyttö oli pääasiallisena syynä 21 kuolemaan johtaneeseen ja 84 vakavaan onnettomuuteen vuonna 2014.
Poliisin edustajan mukaan kuljettajien pitää olla tietoisia puhelimen käytön aiheuttamista riskeistä ajaessa mutta myös niistä vakavista rangaistuksista, jotka seuraavat, mikäli he jäävät kiinni.
Sakonkorotus ei riittänyt
Toisaalta ongelmana on se, että ainakaan edellinen rikesakon kaksinkertaistaminen ei Liikenneministeriön oman selvityksen mukaan vaikuttanut millään tavalla väärinkäytösten vähenemiseen.
Myös Englannissa poliisi resurssien pieneneminen on vähentänyt entisestään kiinnijäämisen riskiä.
Ääriesimerkkinä artikkelissa käytetään 13-vuotiasta tyttöä, joka kuoli jäätyään rekan alle, kun kuljettaja oli kirjoittamassa tekstiviestiä. Tyttö oli joutunut kitumaan rekan pyörän alle juuttuneena 20 minuuttia, kun ajoneuvo oli niin raskas, ettei sitä pystytty nostamaan pois tytön päältä.
Yksikään tekstiviesti tai puhelu ei ole kenenkään hengen arvoinen.
Myös autoiijoiden järjestäjien edustajat tuomitsivat matkapuhelimen käytön ajaessa. Kyse on heidän mielestään epidemiasta, mikä pitäisi saada kuriin, koska se aiheuttaa kuolemia maanteillä. Kolme neljäsosaa kuljettajista on toistuvasti nähnyt muitten käyttävän matkapuhelimia ajaessaan.
Autoilijoiden matkapuhelimenkäyttö ajon aikana on tietysti uhka kaikille tienkäyttäjille jalankulkijoista moottoripyöräilijöihin sekä kanssa-autoilijoihin.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Neljä myyttiä murrettu: handsfree-laitteet eivät poista liikenneriskejä matkapuhelimen käytöstä
Poliisi syynää tällä viikolla autoilijoiden kännykänkäyttöä
Tekstaileville autoilijoille ajateltavaa: mitä voi tapahtua sekunnissa? Video