Saietta NGS:n kisakumppaneita ovat sellaiset sähkömoottoripyörät kuin Zero ja Brammo, jonka Polaris osti ja sulautti sitten Victoryn brandin alle. Lisäksi sarjaan mahtuvat Lightning ja Energica, joiden kaikkien tavoitteena on esitellä huippusähköpyörätekniikkaa.
Saiettan nimi on siis puhdasta italiaa, ja NGS-mallinimi tulee sanoista "Next Generation Saietta". Yritys itsessään toimii Oxfordshiressä, ja sillä on pitkä historia sähkömoottorien ja akkujen kehittämisessä. Yrityksen väki korostaa sitä, että he ovat ottaneet tavoitteekseen keksiä sähköisen moottoripyörän uudelleen. Väite on radikaali, mutta melko villin näköinen on pyöräkin, varsinkin kun muistaa, että sen pitäisi tulla myyntiin ensi vuoden mittaan.
Pyörässä pitäisi olla täysin uutta teknologiaa, mm. vallankumouksellinen uusi sähkömoottori, innovatiivinen, kevyt ja erittäin vahvarakenteinen monokokkirunko, paras akkukapasiteetti ja ajomatka sekä 3D-tulostetut kateosat. Lisäksi sarjaan kuuluu hiilikuituinen akkuosasto joka on osa kantavaa rakennetta sekä kolmiotukivarsin toteutettu etujousitus.
Saietta käy läpi laajan testiohjelman ensi vuonna ja osallistuu myös kilpa-ajoihin. Ensimmäiset asiakkaiden ostamat pyörät toimitetaan ennen vuoden 2017 loppua. Tulossa on rajoitettu 100 kappaleen valmistuserä, ja hintaa pyörälle tulee 50 000 puntaa, 69 000 euroa kappale. Tämä siis ennen veroja, toimituskuluja ja muuta vastaavaa menoerää.
Täsmällisiä teknisiä tietoja ei ole annettu, mutta Saiettan kehitystiimiin liittyy paljon sähköisen ajoneuvoteknologian vallankumouksellista osaamista.
Kuvassa näkyvä pyörä on vielä prototyyppi, mutta muotoilun peruslinjojen pitäisi pysyä melko samoina. Asiasta kertoi Ride Advice, ja lisätietoja Saiettan kotisivuilta.