– Polkupyörätaksit ovat tulleet suomalaisille tutuiksi ulkomailla. Esimerkiksi Tallinnassa pyörätakseja on jo todella paljon. Halusin perustaa vastaavaa, ekologista taksitoimintaa myös Suomeen. Minusta Porvoo suosittuna matkailukaupunkina sopii toiminnan starttipaikaksi loistavasti, kertoo porvoolainen yrittäjä Timo Helle.

Ekologinen Biketaxi työllistää nuoria

Polkupyörätaksien kuljettajiksi palkataan paikallisia nuoria. Pyörätaksi tarjoaa myös yrityksille erimaisen yhteistyömahdollisuuden.

– Tarkoituksena on palkata pyöräilijöiksi porvoolaisia nuoria ja ottaa yhteistyökumppaneiksi lähinnä porvoolaisia yrityksiä, jotka haluavat edistää nuorten työllisyyttä ja ekologisia arvoja, toteaa Helle.

Taksitoiminnan lisäksi teemakyytejä

Biketaxin palveluihin kuuluu nouto sovitusta paikasta tai Biketaxi-pysäkiltä. Toki riksan voi napata lennostakin, jos se sattuu olemaan vapaana. Parhaiten kyydin voi varmistaa tilaamalla kuljetuksen soittamalla etukäteen.

- Polkupyörätaksin voi varata myös vaikkapa hääkuljetukseen, syntymäpäiväajelulle tai polttarikyytiin. Haluamme tarjota myös vanhuksille mahdollisuuden ulkoilla ja katsella maisemia polkupyörätaksin kyydissä. Porvoon nähtävyyksiin voi tutustua 20 minuutin kiertoajelulla, jonka hinta on 20 euroa, kertoo Helle.

Talviajo sujuu myös

Helteen mukaan taksi kulkee ihan hyvin myös talvella. Varusteeksi tarvitaan vain nastarenkaat. 

– Tosin paksu lumi voi tuottaa ongelmia.

Suomessa viranomaisten suhtautuminen kaikkeen uuteen on yleensä ollut ensimmäisiä yrittäjän ongelmia.

– Tähän toimintaan on lupa paikalliselta poliisilta ja kaupungilta. Lisäksi vakuutukset on pitänyt hoitaa kuntoon, mutta kaikki viranomaisyhteistyö on sujunut loistavasti, Helle kiittelee.

Riksan tekniset tiedot:

Seitsemänvaihteiseen sähkökäyttöiseen polkupyörään mahtuu kerrallaan kaksi matkustajaa tai max. 280 kg painoa. Riksa on varusteltu sadepäivien varalta kuomulla.

  • Kuormitus: 280 kg
  • Moottori: 250W etupyörässä tai taka-akselilla
  • Akku: 48V/20Ah huoltovapaa lyijygeeliakusto
  • Latauskerrat: >500 tyhjästä täyteen
  • Avustus: EN 15194 mukaan, toimii vain kun poljetaan, max. 25km/h
  • Toimintasäde: 30-50km yhdellä latauksella
  • Vaihteisto: Shimano 7-vaihdetta
  • Omapaino: 130 kg akkujen kanssa
  • Jarrut: V-jarru edessä ja levyjarru takana
  • Runko: Hitsattu ja polttomaalattu
  • Pyörät: 20” edessä ja 26” takana

 

Edit 11.12. klo 13.25: Kyseessä ei, kuten tarkkaavainen lukijamme huomasi, ole Suomen ensimmäinen riksa- tai polkupyörätaksi, sillä Joensuussa sellainen on toiminut jo vuodesta 2009 lähtien. Ja toimii edelleenkin.