URB-E on Pasadenassa suunniteltu ja valmistetaan Kaliforniassa. Sen runko on rakennettu lentokonealumiinista, joten sen pitäisi olla riittävän kestävä pienestä, 16 kg:n painostaan huolimatta. Laite on näppärästi taitettavissa kokoon, jolloin se vie vähän tilaa ja on helppo ottaa mukaan julkisiin kulkuneuvoihin. keveys mahdollistaa myös sen kantamisen.
Pyörässä on 250 watin harjaton sähkömoottori, jolla se yltää 24 km/h huippunopeuteen ja 32 kilometrin mittaiseen ajomatkaan yhdellä latauksella. 36 voltin akku latautuu täyteen neljässä tunnissa normaalisähkövirrasta.
URB-E on etupyörävetoinen, jolloin takapyörä puolestaan vastaa levyjarruineen pysähtymisestä.
Laitteen hinta lähtee Yhdysvalloissa 1500 dollarista, meikäläisittäin 1400 eurosta. Pyörään saa lisävarusteena mm. kahvikupinpitimen, tavarakorin ja LED-valot.
Valmistajan mukaan URB-E tarjoaa polkupyörään verrattuna hiettömän ekologisen vaihtoehdon töissäkulkemiseen. Laite on myös varsin edullinen käyttää - käytännössä ainoat kulut liittyvät sähkönkulutukseen.
URB-E:lle ei näyttänyt vielä löytyvän suomalaista maahantuojaa, mutta ehkä tilanne muuttuu, kun hallituksen laki kevyistä sähköajoneuvoista astuu voimaan toivottavasti vuoden 2016 alussa. Silloin näillekin ajoneuvoille pätisivät samat liikennesäännöt kuin polkupyörille.
The Vergen toimittaja koeajoi New Yorkissa URB-E:n ja oli positiivisesti yllättynyt laitteen ajettavuudesta ja kiihtyvyydestä sekä ketteryydestä liikenteessä. Hän totesi sen olevan äärimmäisen sopiva kulkuvälie hipsteri-isälle, joskin muistutti, että kyyti on osin pomppuista. Toisaalta sillä selviää näpäkästi myös katujen reunojen ylittämisestä sekä mukulakivikaduista.
Lisätietoja URB-E:n kotisivuilta sekä the Vergen artikkelista. Alla video. Kovin suuri virhe ei varmaan liene veikkaus siitä, että laitteen nimi tulee sanoista urban ja electric.