Piaggio myi maailmanlaajuisesti 396 200 moottoripyörää ja skootteria vuoden 2015 tammi-syyskuun välisenä aikana. Vespan liikevaihto kasvoi 6,8 %, Moto Guzzin 35,7 % ja Aprilian 23,4 %.
Piaggio kutsuu itseään Euroopan johtavaksi kaksipyöräisten myyjäksi, ja asiassa taitaa olla perää, sillä sen markkinaosuus kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana nousi 15,1 prosenttiin. Skootterisegmentissä sen osuus on peräsi 25 %.
Piaggio Groupin liikevaihgro oli yli mijardi euroa, kasvua 7,7 % edellisvuotisesta, ja se nousi kaikilla markkina-alueilla: 6,4 % EMEA:n ja Amerikan alueilla, 9,8 % Intiasssa ja Aasian-Tyynenmeren alueella 9,8 %.
Vuosi 2016 merkitsee juhlavuotta yli 130-vuotiaalle Vespa Groupille, sillä Vespan patentoinnista ja tuotannon aloittamisesta tulee kuluneeksi 70 vuotta ja Moto Guzzin perustamisesta puolestaan 95 vuotta. Viimemainittu perustettiin 1921 maineikkaassa Mandello de Larion tehtaassa, missä pääkonttori ja tuotanto edelleen sijaitsevat.
Uusia malleja
Tämän kunniaksi Moto Guzzi esittelee V9-moottoripyörän. Siinä on 850 cm3 moottori kardaanivedolla. Sekä ulkoasu että runko ovat uusia. Malleja tulee heti kaksi: Bobber, joka on kevyt ja helppo käsiteltävä, ja jossa on isot renkaat sekä Roamer, keskikokoinen custom-pyörä.
Lisäksi tulossa on ensi vuonna elokuussa MGX-21-malli, jonka kuutiotilavuus on 1400 cm3, ja joka on tarkoitettu Lännen Valtateille rapakon taakse. Mallin esittely on elokuussa Sturgisissa.
Lisäksi luvassa on uusi V7 "Il Stornello", joka nappularenkaineen on rakennettu scrambleriksi ja joka paikan pyöräksi alkuperäisen Stornellon malliin.
Vespa puolestaan on myynyt 1,5 miljoonaa skootteria vuodesta 2005 lähtien. Ja myynti on kasvussa. 70 ikävuoden kunniaksi luvassa on “Vespa Settantesimo” -versiot Primaverasta ja GTS:stä.
Aprilialle kilvanajaminen säilyy prioriteettina. Uuden 2016 RSV4 RF -mallin kerrotaan tuottavan yli 230 hevosvoimaa, mikä ei kuulosta kovinkaan aneemiselta.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Milanon mp-messut alkavat maanantaina - tiisereitä Ducatilta ja Moto Guzzilta