Pyörän tai auton sähköisen puolen lamauttaminen radiotaajuisen pulssin avulla kuulostaa tieteis- tai akuankka-jutulta, mutta asiaa kehittelee tällä hetkellä useampikin yritys. Ensisijaisesti laitteesta ovat kiinnostuneita puolustusvoimat ja poliisi.
E2V nimisen brittiyrityksen kehittämä RF Safe-Stop käyttää radiotaajuisia pulsseja hämäämään ajoneuvojen elektroniikan sammuttamalla moottorin ja pakottaen ne siten pysähtymään.
Laitteen toimintaa esiteltiin Throckmortonin lentokentällä Worchestershiressä poliisille ja puolustusvoimille. Poliisipäälliköiden liiton näkemyksen mukaan laite voisi olla käytännöllinen moottoripyörien turvalliseen pysäyttämiseen kertoo BBC. Sieltä löytyy myös video esittelytilaisuudesta sekä kuva pysäyttimen prototyypistä.
Poliisipäälliköiden liiton edustaja muistuttaa, että laite on vielä varsin varhaisessa kehitysvaiheessa, mistä kertoo tietysti laitteen valtava kokokin.
Sekoittaa pyörän elektroniikan
Poliisien pakkopysäyttämiseen käyttämät renkaan puhkovat piikit ovat motoristin kannalta paljon vaarallisempia kuten tietysti esimerkiksi ampumalla tapahtuva pysäyttäminen. Autoissa piikit sitäpaitsi saattavat tehota heikommin tapauksissa, joissa alla on runflat-renkaat.
Toistaiseksi RF SafeStopin pisin pysäytysetäisyys on 50 metriä ja 'aseen' pitää olla tarkkaan suunnattuna kohteeseen. Muuten moottori voi toipua ja käynnistyä uudelleen.
E2V:n tuotantopäällikkö Andy Woodin mukaan laite toimii kuin pieni tutkalähetin. Radiotaajuinen pulssi ammutaan yksiköstä juuri kuten tutkassa tapahtuu. Se yhdistyy auton johdotukseen ja sekoittaa sekä lamauttaa auton elektroniikan ja näin aiheuttaa auton moottorin sammumisen.
Pulssipysäytyslaitteen prototyyppi painaa 350 kg ja vaatii riittävän ison ja dedikoidun ajoneuvon ympärilleen.
Rikollinen voi tietysti käyttää vanhempaa moottoripyörää rikosten apuvälineenä. Niissä kun ei välttämättä ole lainkaan elektroniikkaa, niin ne ovat täysin immuuneja tämäntyyppisille pulsseille.