BMW G 310 R on valmistajan ensimmäinen roadsteri alle 500-kuutioisten luokassa. BMW:n tiedotteen mukaan luvassa on käytännöllisyyttä sanan parhaassa mielessä; dynaamisuutta ja mukavuutta sekä maantie- että kaupunkiajossa. Polttoaineenkulutuksen pitäisi olla pientä, kuten voi olettaakin kevyeltä pienikuutioiselta yksisylinteriseltä ja myös ajoasennon pitäisi olla mukava.
Tyhjästä rakennettu G 310 R on tarkoitettu myytäväksi kaikkialla maailmassa, joten se toimii useimmilla polttoainelaaduilla, täyttää kaikki päästövaatimukset sekä muut paikalliset vaatimukset. Suunnittelussa on pyritty luomaan malliin kaikuja S 1000 R -mallista.
Pyörä on lyhyesti sanottuna modernin roadsterin näköinen, ja hyvinkin sellainen, minkä BMW jokin viikko sitten esitteli konseptina. Pyörässä on uspide-down-etuhaarukka ja sen rakentamisessa on käytetty laadukkaita materiaaleja korostamaan premium-luokkaan kuulumista. Tähän on tietysti tarvekin, koska pyörä valmistetaan Intiassa TVS:n tehtaalla, ja se julkistanee pikapuoliin oman versionsa mallista, joskaan tuskin samalla tavalla premium-kastiin kuuluvaa.
Moottorina on täysin uusi 313-kuutioinen yksisylinterinen ja nestejäähdytteinen kone, jossa on neliventtiilikansi ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia sekä sähköinen polttoaineensuihkutus. Moottorin poraus on 80mm ja isku 62,1 mm.
Moottorin erikoisin piirre on taaksepäin kallistettu sylinteri, jossa sylinterin päätä on samalla käännetty 180 astetta, jolloin ilmanotto on edessä ajosuuntaan katsoen.
Tehoa moottorissa on 25 kW / 34 hevosvoimaa 9500 rpm ja maksimivääntö 28 Nm löytyy 7500 rpm:stä. Pyörän paino on vain 158,5 kg.
Ajoasento on rento ja pysty. Kaikki kytkimet ja kontrollit ovat yksinkertaisia ja helppoja käsitellä. Tukeva putkirunko, uspide-down-etuhaarukka ja pitkä takahaarukka takaavat pyörän stabiiliutta. Runko on myös varsin vääntöjäykkä.
Kaksikanavaiset ABS-jarrut ovat vakiona mukana. Edessä on yksi levy 4-mäntäisellä radiaalisatulalla ja 300 mm:n levyllä, takana puolestaan yksi 240 mm:n levy ja 2-mäntäinen kelluva kaliiberi huolehtivat pysähtymisestä. Mittaristopaneelissa on nestekidenäyttö.
BMW G 310 R pähkinänkuoressa
- Moottori yksisylinterinen ja nestejäähdytteinen, neliventtiilikansi ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia
- Taaksepäin kallistettu sylinteri, imupuoli edessä
- 25 kW / 34 hevosvoimaa 9500 rpm, maksimivääntö 28 Nm 7500 rpm
- Tukeva putkirunko, uspide-down-etuhaarukka ja pitkä takahaarukka
- Renkaat 110/70 R 17 edessä ja 150/60 R 17 takana
- Suorituskykyiset ABS-jarrut
- Hyvä ergonomia ja monitoimimittaristo
- Matala istuinkorkeus, vain 785 mm
- Isoveli S 1000 R:n sukulaisnäköä
- BMW Motorradin kehittämä Munchenissä Saksassa, valmistus Intiassa yhteistyökumppani TVS Motor Companyn toimesta