Lisäksi BMW Motorradin kasvustrategiaan kuuluu pienempien kaupunkiskoottereiden valmistaminen, jälleenmyyjäverkoston laajentaminen sekä nykyisen malliston kasvattaminen.
– Haluamme säilyttää nykyisen voitollisen kasvumme moottoripyöräsegmentissä myös tulevina vuosina, BMW:n hallituksen jäsen Peter Schwarzenbauer totesi Münchenissä pidetyssä tiedotustilaisuudessa. – Tämän saavuttamiseksi BMW Motorrad haluaa kehittää liiketoimintaansa sekä laajentumalla kasvumarkkinoilla.
Laajentuminen alle 500 cm3 markkinoille alkoi sitten toden teolla BMW:n esiteltyä maailmanensi-illassa uuden BMW G 310 R:n. Pyörä on erityisesti suunnattu kasvaville Aasian ja Etelä-Amerikan markkinoille sekä myös Eurooppaan.
Premiumia pikkuluokkaan
– G 310 R:n myötä BMW Motorrad tuo todellisen premium-luokan vaihtoehdon alle 500 cm3 luokkaan, BMW Motorradin pääjohtaja Stephan Schaller totesi. – Laajenname myös urbaanin liikkuvuuden konseptiamme tähän suuntaan - mukaanlukien täyssähköisin voimanlähtein varustetut pyörät.
Tästä kehitykulusta huolimatta BMW Motorradin ydinbusinessalueena säilyy yli 500-kuutioisten pyörien premium-segmentti. Se on siinä luokassa markkinajohtaja 26 maassa ja toimitti 121 662 pyörää tänä vuonna lokakuun loppuun mennessä. Luvussa on 11,5 % kasvu edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Myynti koko viime vuonna oli 123 495 pyörää, joten ennätyksiä on luvassa siltäkin osin.
Mielenkiintoiseksi BMW:n tulevaisuuden tekee se, miten kuluttajat Euroopassa ottavat vastaan uuden, pienen G 310 R:n. Pyörä on BMW:n suunnittelema, mutta sen valmistaa intialainen TVS. Kehittyvissä maissa BMW odottanee premiumstatuksensa vetävän, niissä maissa myös ostetaan käyttöön pienempiä pyöriä kuin kehittyneissä maissa.
G 310 R:n tekee mielenkiintoiseksi myös se, että BMW:n on helppo modifioida siitä rinnakkaismalleja eri käyttötarkoituksiin, joten jollain aikavälillä kyse lienee mallisarjasta. Vähän myöhemmin samana päivänä BMW esitteli myös sähköisen eRR-supersportin konseptin.
BMW Motorradin maailmanlaajuiseen jälleenmyyjäverkostoon kuuluu tällä hetkellä 1100 jälleenmyyjää. Vuonna 2020 lukumäärän pitäisi olla 1500.