Ennätykselliset 31 moottoripyöräilijää on kuollut tämän vuoden tammikuun ensimmäisestä päivästä syyskuun loppuun ulottuvalla jaksolla Etelä-Dakotassa, kertoo Aberdeennews. Viranomaiset uskovat tämän johtuvan Sturgisin Harley-Davidson-kokoontumisesta. Ralliin osallistui 739 000 ihmistä, ja yksistään siellä kuoli 14 henkilöä moottoripyöräonnettomuuksissa.
Kyse oli 75-vuotisjuhlarallista, joten osanottajamäärä oli vielä normaalia suurempi.
Faaker Seessä puolestaan raportoitiin runsaasti mp-onnettomuuksissa loukkaantumisia, moottoripyörävarkauksia sekä aivan tavallisia varkauksia, jossa pitkäkyntiset putsasivat huolettomat juhlijat "ylimääräisestä" rahasta. Tämä kertoo siitä, että alan ammattilaiset tietävät tapahtumien olemassaolosta ja tulevat paikalle töihin, sillä missä olut virtaa ja ihmiset juhlivat on myös potentiaalisia käännettäviä.
Faaker Seen ralliin osallistui noin 75 000 moottoripyörää ja 100 000 ihmistä, joten vaikka se on jo itsessään käsittämättömän suuri, se on vain reilun kymmenesosan kokoinen Sturgisiin verrattuna.
Vaikka esimerkiksi Itävallan rallissa näkemämme ajaminen oli jonossa taidokasta ja useimmat motoristit suoriutuvat tehtävästään hyvin, joukossa riskit aina nousevat, joten maltti on poikaa. Myös konerikkojen mahdollisuus kasvaa kuumassa ilmassa ja mateluvauhdilla, tai jos jonot etenevät nytkähdellen metri kerrallaan ja seisovat sitten taas pitkään.
Suomessa järjestettävät kokoontumisajot ovat merkittävästi pienempiä, suurimmillaankin "vain" parin tuhannen pyörän luokkaa. Useimmat motoristit ovat myös saaneet jonossa / parijonossa ajamisen koulutusta omien kerhojensa kokoontumisissa. Maltti on silti valttia kokoontumisajoissa ja niiden paraateissakin - aina.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Faaker See, suuren rallin kääntöpuoli: raha- ja pyörävarkauksia sekä vakavia onnettomuuksia