Honda CRF1000L Africa Twin tulee saataville kolmena eri malliversiona (emme voi tietää, mitkä vaihtoehdot suomalainen maahantuoja ottaa mukaan, sama koskee värivalikoimaa). Perusmallin lisäksi on saatavilla kaksi vaihtoehtoa: ensimmäisessä niistä on poiskytkettävissä oleva takapyörän ABS ja moniasentoinen Honda Selectable Torque Control (HSTC), eli vääntömomentin kontrolli. Toinen malli on näiden lisäksi varustettu lisäksi Hondan kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla, joka on sovellettu myös offroad-käyttöön.
Pyrkimys pieneen kokoon ja keveyteen
Moottorin suunnittelussa on hyödynnetty CRF 250R/450R -kilpamalleista saatuja kokemuksia sekä mm. samantyyppistä yksinokka-akselista neliventtiilikansirakennetta, jolla kokonaismittoja on saatu pienennettyä.
Tavoitteena on ollut lineaarinen tehontuottokäyrä sekä vääntöä koko kierrosalueella. 270° vaiheeseen asetettu kampiakseli toteuttaa osaltaan tätä tavoitetta.
Moottori on semi-kuivasumppuvoideltu ja mahdollistaa omalta osaltaan 250 mm:n maavaran. Komponenttien sijoittelulla on pyritty sekä dynaamisuuteen että esteettisiin arvoihin. Vesipumppu on sijoitettu kytkinkoteloon ja sekä vesi- että öljypumppuja pyörittävät tasapainotusakselit.
Vaihteistot
Kevyt kuusipykäläinen vaihteisto noudattaa samoja suunnitteluperiaatteita kuin jo aiemmin mainituissa CRF:issä ja se on varustettu luistokytkimellä.
DCT- (Dual Clutch Transmission) eli kaksoiskytkinautomaattivaihteistossa on standardimoodi, jolloin kuljettaja voi vaihtaa vaihteita käsin valitsimilta vasemmanpuoleiselta kahvalta sekä kaksi automaattivaihtovalintaa. D-vaihtoehto antaa parhaan balanssin polttoainetalouden ja mukavuuden välillä, kun taas S-valinta antaa lisää urheilullista suorituskykyä ja valittavana on kolme eri vaihtokaavaa.
Koska Africa Twin on suunniteltu toimimaan myös offroad-ympäristössä, toiminnallisuutta laajennetaan G-painikkeella. Sillä saa missä tahansa ajomoodissa kytkinjärjestelmän antamaan suoremman vedon.
Runko ja alusta
Pyörän semikaksoiskehtorunko on terästä ja sen tavoitteena on antaa hyvä stabiilisuus kovilla nopeuksilla täysin kuormattuna ja samalla parhaat mahdolliset offroad-ominaisuudet yhdistämällä vahvuuden joustavuuteen. Massan keskittämiseen alas on kiinnitetty paljon huomiota mm. sijoittamalla akku sylintereiden taakse.
45 mm:n Showan käännetyt etuteleskoopit ovat täysin säädettävissä ja niissä on kaksi aaltokuvioista kelluvaa levyä sekä Nissinin nelimäntäiset satulat. Showan takavaimentimessa on puolestaan hydraulinen esijännityksen säätö. Eturengas on kooltaan 21 ja takanen 18 tuuman, molemmat pinnavanteilla. Saatavilla on siis laaja valikoima offroad-renkaita ensiasennuksessa tulevien monitoimirenkaiden lisäksi.
Pyörässä on LED-etuvalo tuplana, ja sen istuimen voi säätää joko 870 mm tai 850 mm:n korkeuteen. Polttoainetankin tilavuus on 18,8 litraa, jonka pitäisi riittää yli 400 km:n toimintasäteeseen.
Moottori
Kaksisylinterinen rivimoottori tuottaa 70 kW / 95 hv tehon 7500 rpm ja sen huippuvääntö on 98 Nm 6000 rpm. Moottori on suunniteltu kaksi erityisaluetta mielessä: sen pitää toisaalta tuottaa helpostikäytettävää touring-suorituskykyä jokapäiväiseen ajoon ja lisäksi voimaa ja vääntöä, joka tarjoaa myös vahvan tunnon takapyörän pidosta ja vedosta. Näillä tavoitteilla pyörä sopii hyvin miltei mihin tahansa käyttöön.
998 cm3 kaksisylinterinen rivimoottori antaa Hondan mielestä optimaalisen balanssin voiman, väännön, massan ja fyysisten mittojen osalta, erityisesti kun suunnitellaan alusta alkaen painonsäästö, massan keskittäminen sekä matala painopiste mielessä. CRF-kisamalleista saatua kokemusta on hyödynnetty tässäkin, sillä pitkittäissuunnassa CFR1000L:n moottori on yhtä pitkä kuin CBR500R:n moottori.
Hyvät offroad-ominaisuudet edellyttävät suurta maavaraa ja moottorin pienuudella on merkitystä. Kampikammiot on erotettu pystysuuntaisesti sisäänrakennetulla öljytankilla. Samoin vesipumppu on asennettu kytkinkotelon sisään. Ulkonevia osia on pyörässä vähän.
Neliventtiilisissä sylintereissä on kummassakin kaksi sytytystulppaa ja kaksois- sekä peräkkäissytytys kontrolloivat tasaista palamista. Puristussuhde on 10:1. Imuventtiilien halkaisija on 36,5 mm ja pakoventtiilien 31 mm.
Toisiovärinät on vaimennettu mäntien vastavuoroisella edestakaisella liikkeellä, kun ensiövärinät on vaimennettu käyttämällä kahta tasapainotusakselia.
Poraus ja isku ovat 92 x 75,1 mm ja männän helmat, männäntappi ja kiertokanget on pinnoitettu tai muuten käsitelty kitkan pienentämiseksi .
Ajettavuutta
Pyörän maavara on 250 mm ja akseliväli 1575 mm. Taka/apurunko on kevyt ja voi kantaa 30 kg:n kuorman. Perusversion kuivapaino on 228 kg ja etu/takapyörän painonjako on 49,1/50,9. Istuinkorkeus on sama kuin alkuperäisessä Africa Twinissä, 870 mm, mutta sen voi laskea 850 mm:iin.
XRV 750L:ään verrattuna uudessa Africa Twinissä on 20 mm pidempi takahaarukka. Ohjauskulma on 43° molempiin suuntiin ja kääntösäde siten vain 2,6 metriä.
Vaikka uuden AT:n moottori on 25 % suurempi ja tuottaa 50% enemmän tehoa kuin alkuperäinen, uusi Africa Twin on hieman vanhaa kevyempi.
Showan etuvaimentimien joustomatka on 245 mm, takavaimentimen 220 mm. Etuvaimentimen low spring rate ja esijännitys ovat säädettävissä samoin puristus ja paluuvaimennus. Takavaimentimen jousen esijännitys, paluu- ja purustusvaimennus ovat niinikään säädettävissä.
Ajoviimalta suojassaolemisen maksimoimiseksi etukate ja tuulilasi on integroitu yhteen. Tuulilasissa on läpivientejä, jotka vähentävät turbulenssejä ja mahdollistavat korkeamman pleksin.
Mustalla mittaripohjalla varustettu LCD-mittaristo on pinottu pystyyn kilpapyörämäisesti ja mahdollistaa tarvittavan informaation nopean omaksumisen mahdollisimman vähäisellä silmien vasen-oikea-suuntaisella liikkeellä. Ylimpänä ovat nopeuden, kierrosluvun ja polttoainemittarin näytöt. DCT-informaati,o D-S valinnat sekä G-kytkennän näyttö on klusteroitu yhteen. Kolme alinta riviä; kello, vaihdenäyttö, HSTC, matkamittari, trippimittari, lämpötilamittari näkyvät alimmassa osassa ja voidaan valita kursorin avulla käyttöön.
Honda CRF1000L Africa Twin tulee saataville neljällä eri värityksellä, joista kaksi on vakiovärityksiä ja kaksi Special Edition -värityksiä. Maahantuoja varmistanee, mitkä tulevat Suomessa myyntiin. Värit ovat: CRF Rally (SE), Africa Twin Tricolor (SE), Digital Silver Metallic, Matte Ballistic Black Metallic.
Honda CRF1000L Africa Twin | Tekniset tiedot |
Moottori |
Nestejäähdytteinen 4-tahtinen, 4 venttiiliä per sylinteri rinnakkaistwini, yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli |
Tilavuus | 998cm3 |
Poraus ja isku | 92.0 x 75,1mm |
Maksimiteho | 70kW/7,500rpm (95/1/EC) |
Maksimivääntö | 98 Nm/6,000rpm (95/1/EC) |
Polttoainetankki | 18.8 litraa |
Polttoaineen kulutus | (WMTC-moodi) MT: 21.7 km/l (WMTC) DCT: 21.8 km/l (WMTC) |
Kytkin | MT: Märkä monilevy, luistokytkin, DCT: 2 märkää monilevykytkintä |
Vaihteisto | 6-vaihteinen MT / 6-vaihteinen DCT |
Toisioveto | O-rengasketju |
Honda Selectable Torque Control System (HSTC) |
* HSTC 3-valintaa + Switch Off (* vain ABS & DCT -mallit, ei STD-mallissa) |
Runko | Teräs semi-kaksoiskehtotyyppinen, teräksinen takarunko |
Alusta | |
Mitat (P X L X K) | 2,335 x 875 x 1,475 mm (STD), 2,335 x 930 x 1,475mm (ABS/DCT) |
Akseliväli | 1,575 mm |
Istuinkorkeus | 870/850 mm |
Maavara | 250 mm |
Kuivapaino | 208kg (STD), 212 kg (ABS), 222kg (DCT) |
Paino tankattuna öljyineen jne. | 228kg (STD), 232 kg (ABS), 242kg (DCT) |
Kääntösäde | 2,6m |
Jousitus | |
Etu |
Showa 45mm patruunatyyppinen käännetty teleskooppietupää, isku 230 mm |
Taka | Yksipuolinen valualumiininen takahaarukka Pro-Link-järjestelmällä, kaasutoiminen iskunvaimennin, 220 mm joustomatka |
Vanteet | Etu pinnavanne Taka pinnavanne |
Vannekoko | etu 21 x 2.15 taka 18 x 4.00 |
Renkaat | etu 90/90-21 taka 150/70-18 |
Jarrut | ABS* 2-kanavainen, taka-ABS off switchillä (* vain ABS & DCT mallit ei Standard-mallissa) |
Edessä |
310mm dual wave kelluvat levyt, 4-mäntäiset radiaalikaliiberit ja sinteroidut jarrupalat |
Takana |
256mm single wave -levy, yksimäntäinen kaliiberi ja sinteroidut jarrupalat. DCT-mallissa lisäksi käsijarru, jossa erillinen yksimäntäinen kaliiberi. |