Keniassa Urudissa Nairobin yliopiston opiskelijat Charles Ogingo, Robert Achoge ja James Ogola ovat rakentaneet Ecotran-nimisen järjestelmän, joka ottaa vastaan auringon energian ja tallentaa sen akkuihin. Akkujen avulla sitten puolestaan pyöritetään sähköautojen moottoreita.
Moottoripyörätaksin kuljettaja Alfred Omodi ajaa jo järjestelmän mukaisella sähkötaksilla. Hänen kollegansa ajavat vielä polttoainekäyttöislllä laitteilla.
Tankkausasemalla on 40 aurinkokennoyksikköä, jotka tuottavat yhteensä 10 kW:n edestä sähköä parhaimmillaan. Sähkö varastoidaan puolestaan akkuihin, joita käytetään sitten ajoneuvoissa.
Sähkömoottoripyörätaksi käyttää pientä kannettavaa akkua, josta riittää noin 70 kilometrin ajoon yhdellä latauksella. Kun virta alkaa olla lopuillaan akku viedään takaisin tankkausasemalle, jossa se vaihdetaan täyteen akkuun.
Opiskelijat perustivat Pfoofy Solar Ltd -nimisen yrityksen, joka pyörittää järjestelmää. He ova kokeilleet järjestelmää kolmeen paikallisesti ostettuun moottoripyörään, ja nyt he ovat laajentamassa hanketta 40 pyörällä.
Yritys on saanut laajentamiseen 100 000 dollaria Yhdysvaltain Afrikan-kehitysrahastolta. Uudet pyörät tulevat Kiinasta, ja ne liisataan heidän itsensä kouluttamille kuljettajille. Useimmilla motoristeilla Keniassa on liisatut pyörät, niin Omodillakin.
Hänellä oli aiemmin bensiinikäyttöinen pyörä. Hyvänä päivänä tienestit saattavat olla 1000 shillinkiä, eli noin 8,6 euroa päivässä. Tästä polttoaineisiin meni noin 350 shillinkiä ja liisingiin 300 shillinkiä per päivä.
Nyt polttoaine eli akun lataus maksaa hänelle 100 shillinkiä, joten hän säästää rahaa, ja lisäksi auttaa vähentämään saastuttamista.
Ainoa ongelma on, että pyörä kiihtyy hitaasti eikä sillä voi lähteä mäkiseen maastoon.
Taksimoottoripyörät ovat iso teollisuudenala Keniassa, joka työllistää tuhansia nuoria. WHO arvioi, että vuosien 2005-2011 välillä moottoripyörien rekisteröinti kasvoi melkein 40-kertaiseksi. Esimerkiksi pääkaupunki Nairobissa on noin 2,25 miljoonaa moottoritua ajoneuvoa vuonna 2013, joista iso osa on vanhaa kalustoa, joka saastuttaa melkoisesti.
Asiasta kertoi ensin Thomson Reuters Foundation, Thomson Reutersin hyväntekeväisyyssäätiö, joka kattaa humanitaariset uutiset, ilmastonmuutosasiast, naisten oikeudet jne.