Hondan Projekti 2&4 on tulosta yrityksen globaalista sisäisestäsuunnittelukilpailusta, jonka tavoitteena on ollut korostaa globaalia luovuutta ja käsityötaitoa. Auton ohjaamoton rakenne kuppi-istuimineen on tarkoitettu korostamaan mukaansatempaavaa ajokokemusta.
Honda Project 2&4:ssä RC213V-moottori on modifioitu katukäyttöön julkisilla teillä ja ajatuksena on ollut tuoda kuljettajalle moottoripyöräilyn vapaudentunne yhdistettynä auton ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen.
MotoGP-käyttöön suunniteltu moottori on nelitahtinen 999 cm3 V-4, ja sen huipputehoksi luvataan yli 215 hevosvoimaa 13 000 kierroksella minuutissa. Moottori on luonteeltaan kierroskone, sillä huippuvääntö 118 Nm löytyy 10 500 kierroksella. Vaihteistona on 6-pykäläinen DCT-automaatti.
Yli 80 suunnittelijaa osallistui Hondan talonsisäiseen design-kisaan. Voiton vei Hondan Asakan studio yhteistyössä Wakon studion kanssa.
Projekti 2&4:n rungon suunnitteluun ja moottorin sijoitteluun on saatu inspiraatio vuoden 1965 Honda RA272 kilpurista. Konsepti on hyvin samantyyppinen. Kokonaispituus on 3,04 metriä, leveys 1,82 metriä ja korkeus 995 mm. Moottori on sijoitettu keskelle ja painopiste on hyvin matalalla. Kun kokonaispainoa on vain 405 kg, 2&4 reagoi hyvin herkästi kuljettajan pyyteisiin, kerrotaan Hondan tiedotteessa.
Kuljettajan istuin sijaitsee avoimessa ohjaamossa todella matalalla ja tarjonnee tosi mielenkiintoisen ajoelämyksen. Mielenkiintoista nähdä, eteneekö laite koskaan tuotantoversioksi, valitettavasti se taitaa olla epätodennäköistä. 2&4 olisi varmasti mielenkiintoinen ajettava.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Hondan maailmanensi-ilta Frankfurtissa: Project 2&4 - auto, johon on upotettu ratatykin moottori