Kuten monessa maassa Euroopassa muutenkin teitten varret on kansoitettu nopeusvalvontakameroin. Näihin asti viranomaiset ovat sijoittaneet valvontaa osoittavat liikennemerkit ennen kameroita, mutta tämä käytäntö vaikuttaisi olevan murentumassa.
Taustalla on tietysti osittain se, että kameravalvonnan halutaan toimivan. Kun tielläliikkujat oppivat tutkien paikat, ajetaan "turvallisesti" ylinopeutta muuten, mutta kameraa lähestyttäessä pudotetaan nopeus rajoitusta vastaavaksi. Merkkien poistaminen auttaisi viranomaisten mielestä ilmeisesti siinä, että riski kärähtää ylinopeudesta kasvaisi.
Hollantilainen kansalaisten intimiteetin- ja yksityisyydensuojan puolesta taisteleva Privacy First -järjestö muistuttaa, että eurooppalainen lainsäädäntö estää kätkettyjen kameroiden käytön. Toisin sanoen sinulla on yksityisenä kansalaisena lain suoja sitä vastaan, ettei sinusta voida ottaa kuvia piilotetuilla kameroilla. Siten merkkien poistaminen tekee kätketyistä kameroista laittomia.
Tähän liittyy myös ihmisten eriarvoisuus: jos käytät ajaessasi navigaattoria, sinulla on käytettävissäsi kiinteitten kameravalvontatolppien hälytystoiminto. Jollet omista navigaattoria, olet huonommassa asemassa. Toisaalta Ranskassa on kiellettyä käyttää navigaattoria, johon on syötetty kameravalvontapaikat.
Vaikuttaa siltä, että viranomaisten ote tiukkenee kaikin tavoin. Ja mitä tulee Hollannin hallituksen reagointiin Privacy Groupin muistutusta kohtaan, niin siihen ei ole kuultu minkäänlaista kannanottoa Motorbikerin mukaan.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
Kaikki tutkavalvonta näkyväksi - Espanjassa - sopisiko malli meillekin?
Outo viranomaisratkaisu: kun kerran tolppakamera ei tuota tarpeeksi, niin...
Pitäisikö tähän mennä meilläkin: täällä poliisit saavat bonukset sakoista
Nämä ajonopeuden valvontatutkat on piilotettu tehokkaasti - huomaisitko?