Kymmenen kilpailijaa oli selviytynyt jatkoon yli sadan motoristin joukosta internetissä suoritetun esikarsinnan kautta. Esikarsinnassa testattiin kilpailijoiden teitämystä moottoripyöristä, liikennesäännöistä ja lainsäädännöstä.

Loppukilpailu oli jaettu kahteen osaan. Lauantaina käytiin läpi moottoripyörän käsittelyn perusteita sekä kartoitettiin kunkin kilpailijan osaamistasoa ja kehitystä. Sunnuntaina olivat vuorossa teknisemmät ja yksityiskohtaisemmat ajosuoritukset arviointeineen. Työntäyteinen viikonloppu haastoi kilpailijoita monipuolisesti niin ajotaidollisesti kuin -tietämyksellisestikin.

Tänä vuonna kisaajia testattiin käytännön liikennetaidoissa yli 20 kilometrin etapilla. Matkan varrelle oli asetettu kaksi tutkaa, kahta risteystä tarkkailtiin, ja kisaajien suojatiekäyttäytymistä seurattiin. Tehtävän tulokset vaihtelivat suuresti; pienempiä tai isompia virheitä sattui liki jokaiselle, muttei kaikille. Tehtävästä selvisi täysillä pisteillä  pari kisaajaa.

Kisaajat ottivat toisistaan mittaa suorassa hidasajossa.

Keli oli kilpailun ajan aurinkoinen ja armottoman kuuma. Kilpailijat mittelivät mm. tallikäännösten kääntösäteistä, jarrutumatkoista, väistötekniikasta sekä toinen toistaan hitaammasta ajamisesta.

Voittaja 17-vuotias

Kilpailun aikana kisaajia testattiin teoria-asioilla vielä kerran, tällä kertaa autokoulun ajokoetta vastaavan kuvatehtävän avulla. Kilpailun voittajaksi selviytyi CBR125:lla 17-vuotias Jalmari Kortesuo Juupajoelta.

Framilla vasemmalta Smoton puheenjohtaja Marja Kuosmanen, Smoton hallituksen jäsen Keijo Salakari, kisan kakkonen Simo Hotti, voittaja Jalmari Kortesuo, kisan nelonen Tatu Jauhiainen, kolmonen Pauli Parpala, ja kisan päätuomari MP69n Tommi Lumiaho.

Millä fiiliksillä lähdit kohti kisapaikkaa lauantaiaamuna?

– Kotoa lähdin odottavalla fiiliksellä, olihan kisa pyörinyt mielessä koko vuoden. Onneksi matkaa oli vain reilu 40km, niin en kerennyt miettiä liikaa. Tiesin että viikonlopusta tulee raskas ja että keskittyminen ei saa herpaantua missään vaiheessa.

Kuinka rohkaisisit muita nuoria motoristeja osallistumaan kisaan?

– Kilpailuun osallistumalla jokaisella on vain voitettavaa. Vaikkei kärkisijoille yltäisikään, kisassa ajotaito kehittyy jokatapauksessa huimasti. Palkinnot kisan kokoon nähden ovat suuria, joten kaikkien kannattaisi lähteä mukaan avoimin mielin.

Kilpailijoiden ajoneuvot kävivät yksitellen läpi tarkan katsastuksen. Muun muassa vilkkuvioista, jarrujen huonosta toiminnasta, vaijerien huonosta kunnosta tai liian kuluneista renkaista sakotettiin.

Smoton hallituksen jäsen, Keijo Salakari; Miltä tämän vuoden YROY-kisa näytti sivusta seurattuna?

Tuomarit osasivat asiansa ja he toimivat vuosien kokemuksella hienosti yhteen. Kisaajat tekivät hienoja ajotaitoa vaativia suorituksia ja loppua kohden jokaisen taito vain parani. Sää Kaanaan moottoriurheilukeskuksessa oli loistava, pilvetön ja lämmin.

Ensiapurastilta.

Mitkä ovat kilpailun tulevaisuudennäkymät?

Ensin laaditaan raportti rahoittajalle eli Opetushallitukselle ja sen jälkeen aloitetaan ensi vuoden tapahtuman valmistelu. Rahoittajan säännöt ovat myös hieman muuttuneet, joten ne pitää lukea läpi. Muuttuneet säännöt pitää myös huomioida ensi vuoden tapahtumassa. Perinteisesti kisa on aloitettu helmikuussa Helsingin mp-messuilta. Hakemus rahoittajalle lähetetään syksyn aikana ja toivottavasti päätös saadaan helmikuun aikana.

Kisassa toiseksi tullut Simo Hotti tallikäännösrastilla. Käännöksen aloitusmitta räätälöitiin jokaiselle pyörälle erikseen, ja sitä kavennettiin joka suorituksen jälkeen.

Kilpailun voittaja pokkasi itselleen upouuden Yamaha MT125-moottoripyörän. Toiseksi tullut sai lahjakortin, joka oikeuttaa tuliterään Rukan ajopukuun. Kolmas palkinto oli osallistuminen kisaajan toiveiden mukaan joko MP69n Max22-rata-ajotapahtumaan nuorille, tai Motoristisurvival-kurssille. Neljäs palkinto oli se, joka jäi kolmanneksi tulleelta käyttämättä.

YROY-kisa järjestettiin tänä vuonna kuudettatoista kertaa. Kisan järjestivät yhteistyössä Suomen Motoristit ry sekä Moottoripyöräkerho 69 ry.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

Young rider of the year - sinustako vuoden nuori motoristi ja Yamaha MT-125:n omistaja

Vuoden nuori kuski löytyi Juupajoelta

Tuomariston ja kisaajien ajokalustoa palkintojenjaossa Taulaniemi Campingissa.

Kisan jälkeen loppukahvien aikana tapahtuu pisteiden kokoaminen ja tehtävien painokertoimien laskeminen. Tuomareilla ei ollut tänäkään vuonna etukäteen mahdollisuutta tietää kuka nousee voittajaksi.

Pistelaskun aikana kisaajien kanssa käytiin yleisesti läpi viikonlopun aikana tehdyt temput. Erityisesti käsiteltiin ensiapu- ja liikennetehtävät. Äänessä kameraan selin MP69n puheenjohtaja Rami Kotilainen.