Honda voitti ensi kerran MotoGP-kisoissa vuonna 1961, jolloin kuljettajana oli australialainen Tom Phillis ja ajokkina 125-kuution luokkaan soveltuva RC143. 54 vuodessa on sitten kertynyt tuo ennennäkemättömät 700 voittoa*.
Indianapolis Motor Speedway -kisan alkaessa Hondalla oli hallussaan 698 GP-voittoa. Moto3-luokka starttasi kevyessä sateessa, ja useimmat kuljettajat valitsivat sadekelin renkaat. 18-vuotias belgialaiskuljettaja Livio Lio, joka ajaa RW Racingin GP Honda NSF250RW:tä lähti kisaan slikseillä, mikä kannatti, kun sadekelin renkaat repeilivät, jolloin Loi sai ensimmäisen voittonsa ja vei Hondan lähemmäs 700 voittoa.
Epävarmat sääolosuhteet jatkuivat myös seuranneen MotoGP-lähdön ajan. Repsol Honda Teamin RC123V:tä ajanut Marc Marquez oli kisaa johtaneen kuljettajan tiiviissä lähituntumassa koko kisan ajan, kunnes kolme kierrosta ennen maalia karkasi ja sai näin toisen perättäisen voittonsa kaudella sekä Hondalle 700 GP-voiton.
Mukaan Man-saaren ajoihin
Vuonna 1954 Hondan perustaja Soichiro Honda julisti merkin osallistuvan sen ajan kuumimpaan moottoriurheilutapahtumaan, Man-saaren TT-kisoihin, tavoitteenaan "muuttaa todeksi unelma tulla maailman parhaaksi". Kilpapyörän kehitettyään Honda oli ensimmäinen japanilaismerkki, joka osallistui kyseiseen kilpailuun.
Vuonna 1960 Honda alkoi kilpailla 125- ja 250-kuutioisten luokissa RR-maailmanmestaruudesta, ja 1961 australialaiskuljettaja Tom Phillis voitti sesongin avauskisan Espanjassa.
Sen jälkeen Honda seuraavana vuonna otti osaa myös 350- ja 50 cm3 -luokkiin ja vuonna 1966 oli vuorossa myös 500 cm3 luokka. Samana vuonna se voitti myös mestaruudet kaikissa viidessä luokassa. Siihen aikaan Honda käsitti kilpa-ajoponnistuksensa "laboratorioksi pyörillä" ja voittoisia uusia kilpailuja varten kehiteltyjä teknologioita otettiin käyttöön myös sen tuotantomoottoripyörissä.
Laboratoriotulokset tuotantopyöriin
Se merkitsi dramaattista laadun parantumista, ja markkinat olivat laajentuneet kannattamaan Hondan moottoripyöriä. Vuoden 1967 kauden jälkeen Honda lopetti tehdaskisatallinsa 11 vuodeksi, mutta oli sitä ennen ehtinyt saada jo 138 gp-voittoa.
Vuonna 1979 Honda palasi FIM Road Racing -maailmanmestaruuskisarulettiin 500 cm3-luokassa. Kolme vuotta myöhemmin, vuonna 1982 amerikkalaiskuljettaja Freddie Spencer voitti Belgiassa kisan Honda NS500:aa, mikä oli Hondalle ensimmäinen paluun jälkeinen voitto. Sen jälkeen voittoja tuli myös 125- ja 250-kuutioisten luokissa. 500 voiton ajoi 2001 tallin italialaiskuljettaja Valentino Rossi 500-kutioisten luokassa kauden avauskisassa Japanissa. Vuonna 2005 espanjalainen Dani Pedrosa ajoi Honda RS250RW:llä voiton 250-kuutioisissa Australian osakilpailussa, ja sinetöi japanilaisyritykselle sen 600:n GP-voiton.
* FIM-voittojen määrään ei lasketa Moto2-luokan voittoja vuodesta 2010 lähtien, koska koko luokka ajetaan Hondan moottoreilla. Moto3-luokan voittoja vuodelta 2012 ei myöskään ole laskettu mukaan FIMin sääntöjen mukaan, koska luokan laitetoimittaja oli FTR Honda.