Nortonin pääsuunnittelija Simon Skinner paljasti Bikesocialille antamassaan haastattelussa, että yritys on vakavissaan asian kanssa. V4-hanke on ollut Nortonin pääjohtajan Stuart Garnerin ja Skinnerin suunnitelmissa siitä lähtien kun yritys perustettiin uudelleen vuonna 2008. Norton alkoi valmistaa moottoripyöriä vuonna 2010.
Yrityksellä on kuitenkin vasta nyt varaa ryhtyä toteuttamaan suunnitelmaa, kun liiketoiminta on kunnossa, oppisopimuskoulutusjärjestelmä toimii, ja yrityksen tulevaisuuteen ollaan investoimassa 7,5 miljoonaa puntaa eli 10,6 miljoonaa euroa. Tähän sisältyy brittihallituksen myöntämä 4,2 miljoonan punnan rahoitus.
Skinnerin sanoin myynti kasvaa 50-60 % vauhdilla vuosittain, mikä tietysti antaa uskoa mahdollisuuksiin.
Uusi twini ja V4
Nortonin tulevaisuutta ovat uusi 650 cm3 rinnakkaistwini sekä uusi V4, lisäksi se jatkaa ilma / öljyjäähdytteisten 961 cm3 rinnakkaistwinien valmistamista, kuten Commando-sarjaa. Perimmäisenä tavoitteena on kuitenkin se, että uudet moottorit vievät Nortonin brändin ja designin sekä tuotannon aivan uudelle tasolle.
Skinner kertoo haastattelussa, että Norton haluaa ottaa suunnitteluunsa inspiraatiota sellaisilta tunnustetuilta brittiläisiltä valmistajilta kuin Aston Martin ja McLaren sekä Lotus, jotka ovat samalla tasolla kuin Ferrari tai mikä muu tahansa superauto. "Asiakkaat vain ajattelevat, että siinäpä kaunis auto". Skinnerin mielestä Nortonin pitää päästä tilanteeseen, jossa asiakas ajatellessaan Ducatia ajattelee Ferraria ja taas Nortonin kohdalla mieleen nousee Aston Martin.
Silloin pyörään tarvitaan myös runsaasti elektroniikkaa kuten ABS ja luistonesto, muttei välttämättä viittä erilaista wheelien estoa. Nortonilla on kuitenkin selkeä tavoite kehittyä premium-luokan pyöräksi, joten silloin tarvitaan myös valinnanmahdollisuuksia.
Nortonin V4-moottorin kehittää Ricardo Motorcycles. Yritys on suunnitellut monenlaisia moottoreita pienitehoisista skootterinmoottoreista aina isotehoisiin malleihin kuten BMW:n K 1300- ja K1600-moottoreihin.
Pyörästä on tulossa eri versioita 25 000 - 30 000 punnan, 35 000 - 42 000 euron hintaluokkaan ja lisäksi siitä halutaan rakentaa jotain Ducati Superleggeran tyyppisiä spesiaaliversioita, joiden hinta tuplaantuu lähtökohtaan verrattuna.
Katso kuvat V4-pyörän luonnoksista täältä.
Uuden V4 Nortonin tekniset tiedot Skinnerin mukaan:
- 1200 cm3
- 72° V4
- + 200 hv
- Fokus ajettavuudessa, luonteessa sekä designin laadussa
- Hiilikuitukatteet mahdollistavat muotoja joita ei voi tehdä muovista
- Lentokonealumiininen runko, valualumiiniosat omassa tehtaassa käsin kiilloitettuina
- Hiilukuituvanteet
- Led-valot
- GP-tason elektroniikkaa, täysvärinäyttö, luistonesto ja ABS
- Tankki istuimen alla
- Öhlinsin vaimentimet
- Brembon monoblock-jarrut
- V4-projekti käynnistettiin joulukuussa 2014
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Ikoninen brittimp-valmistaja sai rahaa tuotannon kehittämiseen