Tiedon Kawasakin tulevasta mallista antoi merkin World Superbike -tiimiä vetävä Guim Rhoda. Huolimatta siitä, että nykyinen ZX10 näyttää vanhalta uusiin kilpailijoihinsa verrattuna, Team Kawasaki Racing johtaa sarjaa. Kärjessä on Jonathan Rea ja toisena Tom Sykes. Ei tarvitse olla ennustaja, että ymmärtää Kawasakin haluavan säilyttää asemansa jatkossakin.
– Uusi Kawasaki ZX-10R on meillä kaudella 2016. Konsepti on sama, mutta joillakin uusilla yksityiskohdilla ja muutoksilla se on vielä kilpailukykyisempi, Rhoda kertoi Ride Advicen mukaan. Pyörän kehityksessä noudatetaan samoja suuntalinjoja kuin hiljan julkaistuissa kilpakumppaneissa Aprilia RSV4:ssä, Yamaha R1:ssä, BMW S1000R:ssä ja Ducatin Panigale 1299:ssä.
Vaikka Kawasaki pitää hallussaan ratoja, vähittäismyynnin sujuminen ratkaisee, ja siinä merkki on menettänyt osuuksia. BMW ja Ducati eivät välttämättä puhuttele samoja ostajia kalleutensa vuoksi, mutta odotetaan, että Suzuki piakkoin päivittää ikivanhan GSX-R1000:nsa.
Kawasakin nykyisen ZX-10R:n teho on 200,1 hv ja RamAirin kanssa 209,9 hv, joten on mielenkiintoista nähdä, mitä moottorille esimerkiksi tapahtuu. Useimmat kilpailijatkin ovat siirtyneet 200 hevosvoiman teholuokkaan, joten nouseeko nykyinen teho entisestään, vai nähdäänkö lisää elektroniikkaa esimerkiksi semiaktiivisen jousituksen muodossa?
Toinen mielenkiintoinen asia on ulkoasu: onko siihen otettu vaikutteita uudesta H2:sta ja sen hännäkkäästä, aerodynaamisesta ja uudenlaisesta muotoilusta? Kuulemme asiasta varmaan lisää viimeistään Milanon mp-messujen aikaan.