Uuden VFR:n ulkonäkö on muuttunut maltillisesti, mutta toki hyvinkin moderniksi, ja pinnan alla muutoksia on sitäkin enemmän. Näihin kuuluvat mm. 10 kiloa pudonnut paino, luistonestojärjestelmän TCS tulo vakiona mukaan, ABS, säädettävät kahvanlämmittimet ja automaattisesti palautuvat vilkut.
V4-moottorista entistä parempi
Hondan V4-moottorin historia ulottuu jo miltei 40 vuoden taakse. Tässä versiossa 782 cm3 moottorin VTECiä (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) eli venttiilien ohjausjärjestelmää on säädetty tavoitteena parempi ala- ja keskialueen vääntö. Huipputeho kirjataan nyt lukemiin 77,9 kW eli 104,5 hevosvoimaa 10 205 kierroksella minuutissa ja vääntö 75,1 Nm 8500 rpm.
Elektronisesti ohjatun polttoaineen syötön läppärunkojen halkaisijat ovat nyt 36 mm ja syöttö on säädetty uudelleen vastaamaan muuttuneita suoritusparametrjeä.
Muita uudistuksia ovat uusi Pro-Arm-yksipuolinen takahaarukka, 43 mm Hondan Multi-Action System (HMAS) etuteleskoopit, radiaalit nelimäntäiset etujarrusatulat sekä uudet vanteet. Etuteleskooppien jouset ovat portaattomasti säädettävissä ja kaasuiskunvaimentimella varustetun takaiskunvaimentimen jousituksen esijännitystä ja paluuvaimennusta voidaan säätää portaattomasti.
Istuinkorkeus on säädettävissä 20 millimetrin verran välillä 789 mm - 809 mm.
Luistonesto vakiona
Pyörässä on myös ABS-jarrut vakiovarusteena. Hondan Traction Control System, TCS eli luistonestojärjestelmää hallitaan vasemmasta kahvasta ja se toimii monenlaisissa eri ajo-olosuhteissa ja -tilanteissa.
Pyörän runko on sinänsä muuttumaton, mutta valualumiininen alirunko on kolme kiloa kevyempi. Kun äänenvaimentimien määrän vaihto kahdesta yhteen yksin pudotti 7 kiloa kokonaispainosta, pyörä on nyt 10 kg kevyempi ja painaa tankattuna 239 kg.
Kelluvat etujarrulevyt ovat nyt halkaisijaltaan 310 mm ja takalevy 256 mm.
LED-ajovalot ensimmäistä kertaa
VFR:ssä on nyt ensi kertaa LED-ajovalot. Suuntavilkut on integroitu sivupeileihin kuten VFR 1200F:ssäkin.
VFR:n automaattinen vilkunpalautusjärjetelmä toimii vertailemalla etu- ja takapyörien nopeuseroja ja laskee siitä oikean hetken lopttaa vilkun käyttö.
Uusittu mittaristo sisältää nyt myös vaihteenosoittimen, vallitsevan lämpötilan näytön polttoainene kulutusteidon sekä kellon. Siinä on myös näyttö viisiasentoisille kahvanlämmittimille.
Pyörään saa myös vaihdeavustimen, jolla vaihteita voi vaihtaa ilman kytkintä.