Moottori
Africa Twinin 998 cm3 moottori on kokonaan uusi. Erittäin kompaktin 2-sylinterisen rivimoottorin teho on 70 kW eli 95 hevosvoimaa ja vääntö 98 Nm. 270–asteinen sytytysjärjestys antaa moottorille paitsi varsin omintakeisen käyntiäänen, myös lineaarisen tehontuoton tyhjäkäynniltä aina huippukierroksille asti, väitetään Hondan julkistamassa tiedotteessa.
Hondan motocrosspyöristä tuttu sylinterinkannen Unicam–rakenne tekee moottorista erittäin matalan, jonka ansiosta säästyneet senttimetrit on voitu käyttää pyörän maavaran lisäämiseen ilman, että rungon kokonaiskorkeutta on jouduttu kasvattamaan.
6-vaihteisen vaihdelaatikon kytkentämekanismit ovat lähellä motocrosspyörissä käytettyjä ratkaisuja, mahdollistaen helpon ja tarkan vaihteiden kytkeytymisen. Luistokytkin helpottaa vaihteiden kytkeytymistä moottorijarrutuksen aikana, sekä pehmentää vaihdelaatikkoon kohdistuvaa rasitusta.
Vakiona oleva Hondan HSTC -luistonestojärjestelmä on säädettävissä kolmeen eri asetukseen ajo-alustan ja kuljettajan mieltymysten mukaisesti. Järjestelmä on myös kokonaan poiskytkettävissä.
Runko
Rungon suunnittelussa on alusta asti ollut kolme tavoitetta: Hyvät maastoajo-ominaisuudet, tarpeeksi jäykkä rakenne kovavauhtiseen touring-ajoon sekä päivittäisessä käytössä tarvittava yleispyörän ketteryys. Uuden Africa Twinin rungossa onkin onnistuttu yhdistämään nämä kaikki, tuloksena erittäin jäykkä mutta hyvän ajovasteen antava runko. Lisäksi pyörän painopiste on saatu erittäin matalaksi.
Etujousitus on täysin säädettävissä oleva Showan valmiste ja etujarrut ovat 310mm kelluvat ”piparkakkulevyt” 4-mäntäisin radiaalipuristimin. Takajarrun ABS järjestelmän voi kuljettaja halutessaan kytkeä pois toiminnasta. Takaiskunvaimennin on niin ikään Showan valmistama ja säädettävissä. Rengaskoko on sama kuin Honda CRF450 Rally –kilpapyörässä; edessä on 21” ja takana 18” pinnavanteet. Lähes 19 litran polttoainesäiliö mahdollistaa uudelle Africa Twinille yli 400km tankkausvälit.
DCT-vaihteisto
Kuten useimmat viimeaikojen Honda-uutuudet, myös Africa Twin on saatavilla Hondan ainutlaatuisella DCT –kaksoiskytkin vaihteistolla. Tässä versiossa moottorin leveys ei DCT vaihteiston myötä kasva lainkaan (verrattuna manuaalilaatikkoon) ja sen ajo-ohjelmat on päivitetty vastaamaan maastokäytön vaatimuksia.
Kuten aikaisemminkin, vaihdelaatikossa on kolme eri käyttöasentoa; automaatti (D), sport automaatti (S) ja manuaali. Manuaali asetuksessa vaihteita vaihdetaan joko ohjaustangon napeista tai lisävarusteena saatavalla polkimella. Uutuutena Sport automaattiasetuksessa kuljettaja voi valita kolmen erilaisen vaihto-ohjelman välillä, riippuen kulloisestakin maastosta. Lisäksi hallintalaitteista löytyy katkaisija, jota painamalla DCT järjestelmä automaattisesti käyttää parhaan takapyöräpidon mahdollistavaa ajo-ohjelmaa. Ajettaessa ylämäkeen DCT -järjestelmä mittaa automaattisesti nousukulman jyrkkyyttä ja säätä vaihto-ohjelman kulloisenkin tilanteen mukaiseksi.
Honda CRF1000L Africa Twin julkaistaan neljässä eri värissä, joista kaksi on Suomen tuontiohjelmassa: CRF Dakar Rally ja Tricolor. Alustavat hinnat ova: Honda CRF1000L Africa Twin kokonaishinta 17.990 €, Honda CRF1000L Africa Twin DCT kokonaishinta 19.690 €.
Aiheesta aiemmin sivuillamme: Hondan uusi Africa Twin lopultakin nähtävissä videolla tositoimissa
Honda CRF1000L Africa Twin tekniset tiedot
- Moottori Nestejäähdytteinen 2 sylinterinen rivimoottori
- 270° kampiakseli ja Honda Uni-Cam
- Kuutiotilavuus 998cm3
- Teho 70kW/ 95 hv/7,500min-1 (95/1/EC)
- Vääntö 98Nm/6,000min-1 (95/1/EC)
- Poraus x Isku 92.0 x 75.1 mm
- Kytkin Monilevyinen märkäkytkin, Luistokytkin alumiinisella puristusavustimella
- Toisiovälitys Ketjuveto, O-rengas ketjut
- Vaihdelaatikko 6-vaihteinen manuaali tai 6-vaihteinen DCT vaihteisto jossa valinnainen maastoajo asetus
- Honda HSTC –luistonesto 3-asentoinen luistonesto + pois
- Runko Teräs
- Kääntösäde 2.5m
- Kuivapaino 212 kg (ABS), 222kg (DCT)
- Paino ajovalmiina, tankki täynnä 232 kg (ABS), 242kg (DCT)
- Polttoainesäiliö 18.8 litraa
- Pituus x Leveys x Korkeus 2,335 x 930 x 1,475mm
- Akseliväli 1,575mm
- Istuinkorkeus (säädettävä) 870 / 850mm
- Maavara 250mm
- ABS tyyppi 2-kanavainen ABS, takajarrun ABS poiskytkettävissä
- Etujarrut 2 x 310mm levyjarru, 4 mäntäiset radiaalipuristimet. “Piparkakku” levyt.
- Takajarrut 1x 256mm levyjarru, 2 mäntäinen puristin.
- DCT mallissa parkkijarru.
- Etupyörä Pinnavanteet, alumiininen vannekehä
- Takapyörä Pinnavanteet, alumiininen vannekehä
- Etuvanne 21M/C x MT2.15
- Takavanne 18M/C x MT4.00
- Eturengas 90/90-R21, sisärenkaallinen
- Takarengas 150/70-R18, sisärenkaallinen
Tarkemmat maahantuloajat ja täydellinen hinnasto julkaistaan myöhemmin.