Ducatin keräilyharvinaisuudeksi muodostuneva Superleggera 1199 oli ensi kertaa julkisesti näytillä Milanon messuilla. Pyörä on valmistettu eksoottisista materiaaleista ja sen teho/painosuhteen pitäisi olla paras koskaan tuotantopyörien joukossa. Vai mitä voi sanoa laitteesta jonka kuivapaino on 155 kg ja huipputeho +200 hevosvoimaa?
Superleggeran juuret ovat jo sinänsä tehokkaassa Panigale R:ssä, mutta Superleggerassa on magnesiumista valmistettu monokokkirunko, taotut Marchesinin magnesiumvanteet ja titaaninen pakoputkisto ja teräsvaimentimet.
Monet pultit ja kiinnitimet on sekä moottorissa että rungossa on tehty titaanista. Lisää painonsäästöä tuovat Öhlinsin kevyt FL916 etujousitus sekä takajousituksena oleva Öhlins TTX36 iskunvaimennin titaanijousin.
Pyörässä on Brembon monoblokkijarrut kilpatyylisine etusylintereineen.
Superquadro-moottorissa on titaaniset kiertokanget ja imuventtiilit sekä nyt ensi kertaa myös titaaniset pakoventtiilit. Ensimmäistä kertaa Ducatissa on nyt myös kaksimännänrenkaiset männät. Näitä lyhyempihelmaisia mäntiä käytetään normaalisti Supebike-sarjassa, ja ne pienentävät merkittävästi massaa ja kitkaa.
Lopputuloksena moottorista irtoaa yli 200 hevosvoimaa. Lisätehoa saa kilpapaketilla, joka nostaa huipputehoa viisi hevosvoimaa ja vähentää painoa 2,5 kg kiitos Akrapovicin valmistaman pakosarjan.
Pyörän takarunko on tehty hiilikuidusta ja kate samoin. Painon säästämiseksi pyörässa on litium-ioniakku ja LED-valot. Pyörässä on myös kaikki mahdollinen elektroniikka, mitä Ducatilla on tarjota.