Monsterit liittyivät vuosimallin 2014 899 Panigalen ja 1199 Superleggeran seuraan. Ensi vuodelle on vielä yksi uusi malli luvassa, mutta se julkistettaneen vasta alkuvuonna.
Ducatin pääjohtaja Claudio Domenicali esitteli uudet Monsterit yleisölle.
Tehoa ja lisää tehoa
Ensimmäiset Ducati Monsterit näkivät päivänvalon jo yli kaksikymmentä vuotta sitten. Nyt esiteltiin vuoden 2014 Monster 1200 ja 1200 S -mallit. Voimalähteenä molemmissa on Superbikestä johdetut 1198 Testastretta 11° DS -moottorit. S:n moottori on kireämpi, siitä lähtee tehoa 145 hevosvoimaa ja vääntöä 124 Nm. Perusmallin, jos Ducatin yhteydessä sellaisesta voi puhua, moottorin teho on puolestaan 135 hv 8750 rpm ja vääntö 118 Nm 7250 rpm.
Moottoreissa on kaksi sytytystulppaa per sylinteri nopean ja tehokkaan palamisen varmistamiseksi. Märkä monilevyinen kytkin toimii myös luistokytkimenä moottorijarrutuksissa.
Monsterin runkogeometriaa on muutettu toimimaan paremmin sopivaksi kaksi päällä ajoon. Siinä on myös ensi kertaa Ducatin historiassa säädettävä istuinkorkeus 78,4:stä 80,7 senttimetriiin.
Polttoainetankin tilavuus on 17,4 litraa ja pyörän märkäpaino on 209 kg.
Teknologiaa runsain mitoin
1200:ssa on täysin säädettävä 43mm Kayaban etuhaarukka ja yksi Sachsin jousituksen esisäädöllä sekä paluuvaimennuksen säädöllä varustettu vaimennin. 1200S:ssä puolestaan on täysin säädettävä 48mm Öhlins etuhaarukka ja Öhlinsin takavaimennin.
Molemmissa versioissa on Boschin ABS 9MP-järjestelmän mukaan toimivat Brembon jarrujärjestelmät, joissa on valittavissa kolme eri ABS-moodia ajajan mieltymyksistä riippuen. 1200:ssa on tupla radiaali-nelimäntäiset monoblokki M4-32 jarrusatulat ja 320 mm levyt edessä, kun taas S:ssä on 330 mm levyt ja M50 monoblokkijarrusatulat.
Molempien mallien takajarru on hoidettu kaksimäntäisin jarrusatuloin ja 240 mm levyin. Renkaina molemmissa on Pirelli Diablo Rossi II:t.
Luistonestoa ja ajomoodeja
Ducati Traction Control -luistonesto on vakiona mukana ja siinä on kahdeksan eri valintamahdollisuutta. Luistonesto on esiasetettu sen mukaan, minkä kolmesta ajomoodista valitsee (Sport, Touring, Urban). Ajaja voi kuitenkin itse kustomoida asetukset ja tallentaa ne.
Urban-moodi pudottaa tehon sataan hevosvoimaan ja vähentää ride-by-wire-kaasun herkkyyttä. Samalla luistonestojärjestelmä tulee helpommin väliin ja ABS aktivoi takarenkaan nostoneston. Touring-moodissa pyörä tuottaa täystehon, mutta kaasu vastaa vai puoliherkkyydellä. Luistonesto ja ABS puolestaan toimivat samoin kuin Urbanissa.